Beeldbellen met een psycholoog: Bij Zilveren Kruis is het mogelijk

Beeldbellen en chatten met een psycholoog. Sinds januari 2019 stimuleert Zilveren Kruis e-health in de geestelijke gezondheidszorg (ggz). ‘We bieden de online behandeling echter alleen aan als het ook echt goed aansluit bij de zorgvraag’, aldus Jeppe Delver, woordvoerder Zilveren Kruis.  

Artikel bewaren

U heeft een account nodig om artikelen in uw profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Zorgvisie ict magazine, nr. 2, 2018

Het doel is om komend jaar voor een flink aantal verzekerden ggz zorg veilig thuis te brengen.

Geen wachttijd

De afdeling Zorgbemiddeling van Zilveren Kruis begeleidt verzekerden met een hulpvraag zo snel mogelijk naar de juiste zorg. In 2018 meldden zich 6.000 klanten met een GGZ zorgvraag. Wanneer zij bellen met Zilveren Kruis staan zij vaak al lang op een wachtlijst. Maar met de inzet van online behandeling behoort het wachten voor een deel van deze patiënten tot het verleden, aldus de zorgverzekeraar. ‘Wat we merken is dat veel verzekerden nog niet afwisten van de online mogelijkheden. Maar de reacties van verzekerden zijn voor het overgrote deel positief’, vertelt Delver. ‘We zijn dan ook blij dat wij hen hier op attenderen, maar het is zeker niet zo dat we de online behandeling aan iedereen kunnen aanbieden. We bieden het alleen aan als de behandeling ook echt goed aansluit bij de zorgvraag. En daarnaast ligt de keuze uiteraard altijd bij de patiënt. Sommige mensen hebben juist een voorkeur voor de traditionele behandeling, zoals ouderen of ouders met jongen kinderen. Dat is natuurlijk logisch’. Olivier Gerrits, directeur Zorginkoop Zilveren Kruis, vertelt: ‘Wij willen dat patiënten daar zorg krijgen waar zij het liefste zorg ontvangen. Als onze verzekerde het wil en eHealth goed aansluit op de zorgvraag, kunnen zij direct online met hun behandeling van start.’

Effectiviteit

Veel vragen die Zorgbemiddeling krijgt gaan over angst- of depressie behandelingen, aldus het Zilveren Kruis. Uit onderzoek blijft dat de online behandeling van deze klachten soelaas kunnen bieden. Ook patiënten- en familiekoepel MIND is positief over het initiatief van de zorgverzekeraar. ‘Online therapie kan bijvoorbeeld ondersteunend zijn als je op de wachtlijst staat. We zijn benieuwd naar de resultaten en wat patiënten er van vinden’, aldus woordvoerder Mirjam Drost. ‘Behandeling blijft maatwerk en MIND vindt het van belang dat er steeds goed gekeken wordt naar de ernst en complexiteit van de klachten in samenspraak met de patiënt.’

Onderzoek

Dat digitale ondersteuning ook kan helpen bij het voorkómen van depressie, was al langer een vermoeden, maar wetenschappelijk getoetst was het tot 2016 eigenlijk niet. In dat jaar bleek uit de eerste resultaten van een onderzoek aan de Vrije Universiteit dat online zelfhulp ook hieraan wel degelijk een bijdrage levert. Bij volwassenen met beginnende klachten ontwikkelde 27 procent van de personen die een digitale behandeling kregen een depressieve stoornis, tegenover 41 procent in de controlegroep. Al eerder sprak Zorgvisie met gezondheidswetenschapper Claudia Buntrock, die het onderzoek uitvoerde. ‘Mijn onderzoek toont onmiskenbaar aan dat online interventie een depressie kan voorkomen. Daarnaast is de online interventie goedkoper dan de gebruikelijke zorg. De patiënt hoeft niet naar de behandelaar toe, want alles kant thuis achter de computer gebeuren. Tevens kun je via online interventies mensen bereiken die normaal niet in de ggz terecht zouden komen. Bijvoorbeeld omdat ze bang zijn voor stigmatisering.’

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet u ingelogd zijn. Heeft u nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.