Artikel bewaren

U heeft een account nodig om artikelen in uw profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties0

BeterDichtbij beschikbaar voor alle zorginstellingen

Bert Bukman
De digitale zorgdienst BeterDichtbij is sinds kort beschikbaar voor alle zorginstellingen in Nederland. De dienst is gericht op eenvoudig en veilig contact met patiënten via de smartphone. BeterDichtbij wordt per 1 januari 2018 een zelfstandig bedrijf.
BeterDichtbij

Aan de basis van BeterDichtbij staan de 30 regionale ziekenhuizen die lid zijn van de Vereniging van Samenwerkende Algemene Ziekenhuizen (SAZ). Zij hebben ingestemd met de oprichting van het nieuwe bedrijf. Hierdoor is het mogelijk dat alle zorginstellingen in Nederland gebruik gaan maken van de digitale dienst, die de vorm heeft van een app.

BeterDichtbij wordt op dit moment al gebruikt in een aantal regio’s. De deelnemende patiënten kunnen met de app berichten uitwisselen met hun huisarts, de medisch specialist, een verpleegkundige of een andere zorgverlener. De initiatiefnemers stellen dat het gebruiksgemak te vergelijken is met dat van WhatsApp.

Privacy en veiligheid

Niet alleen het gemak, maar ook de privacy en de veiligheid zijn belangrijke onderdelen van de digitale dienst. De inhoud van de gesprekken is bijvoorbeeld alleen zichtbaar voor de patiënt zelf en zijn of haar zorgverleners. Het systeem wordt bovendien regelmatig getoetst door specialisten op het gebied van digitale veiligheid.

De gebruikers stellen vaak korte medische vragen. Denk aan vragen over medicatie, symptomen of over uitslagen van een onderzoek. Ook als je geen patiënt bent, kun je  gebruik maken van de app. Bijvoorbeeld voor praktische vragen aan het ziekenhuis over parkeren, bezoektijden of een afspraak.

Sinterklaas

Ondernemer Godfried Bogaerts is lid van het management team van BeterDichtbij. ‘Mobiel is voor ons allemaal leidend geworden,’ aldus Bogaerts. ‘We bankieren via de mobiele telefoon, we boeken een reis of kopen een cadeau voor Sinterklaas. En dankzij de social media staan we voortdurend in contact met onze vrienden en familie. De mensen verwachten door dat alles dat je ook op een eenvoudige manier contact kunt maken met je zorgverlener. Met BeterDichtbij willen we voor heel Nederland aan die verwachting voldoen.’

Geef uw reactie

Om te kunnen reageren moet u ingelogd zijn. Heeft u nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.