Blog: personeelskrapte en het belang van workforce management

Krapte op de arbeidsmarkt is een actueel thema, zeker in de zorg. Hoe kan een zorginstelling, in tijden van vergrijzing en de run op kwalitatief hoogwaardig personeel, goede zorg aan de patiënt blijven leveren? Ik pleit voor het belang van goed workforce management. Zet de voordeur open én houd de achterdeur dicht.

Artikel bewaren

U heeft een account nodig om artikelen in uw profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Jorien de Rooij, WFM-expert bij PlanMen Nederland B.V.
Jorien de Rooij, WFM-expert bij PlanMen Nederland B.V.

Optimalisatie

Natuurlijk is werving en selectie belangrijk: het binnenhalen van goede zorgmedewerkers. Maar er is ook nog veel te winnen als je kijkt naar je huidige situatie: hoe zet je mensen optimaal in en hoe behoud je ze voor je organisatie? Het behouden van medewerkers hangt nauw samen met roosters en werktijden. Uit onderzoek blijkt dat medewerkerstevredenheid voor een groot deel bepaald wordt door de werk-privé balans, flexibele inzet en gezond roosteren. Het is daarom belangrijk om met de medewerkers in dialoog te gaan over hun wensen, hun behoeftes serieus te nemen en hen zo te behouden voor de organisatie en de sector.

Noodklok

Personeelstekort in de zorg speelt al jaren. Hoge werkdruk, ongezonde roosters en te weinig tijd voor kwaliteit en innovatie. Ook de overheid en belangenorganisaties luiden nu de noodklok. Het RIVM, RegioPlus en het Ministerie van VWS publiceren menig actieplan om het personeelstekort in de zorg het hoofd te bieden en om het belang van een goede werk-privé balans te benadrukken. Een tevreden medewerker maakt immers een tevreden patiënt.

Workforce management

Ik zie veel heil in workforce management (WFM). Deze term is in de zorg nauwelijks bekend. Binnen de zorg heet het ‘plannen en roosteren’, maar WFM is veel meer dan alleen (personeels-)planning. In klantcontactcenters en de logistieke wereld is het een begrip. Daar zijn complete afdelingen bezig met alles wat met de juiste inzet van medewerkers te maken heeft. Duurzame inzetbaarheid van mensen, o.a. via gezonde roosters, het bewaken van een goede werk/privé balans en rekening houdend met levensfasebewust HR-beleid. Met als doel natuurlijk de juiste zorg op het juiste moment door de juiste mensen. Het gaat om aandacht schenken aan mensen, processen én ondersteunende technieken en tools. Vanuit het vakgebied WFM zijn er kansen om tekorten te reduceren, de kwaliteit en tevredenheid te verbeteren en bij te dragen aan een gezonde bedrijfsvoering. Dat doe je door WFM een professionele plek te geven binnen de (zorg)organisatie.

Plannen is een vak

Plannen is een vak. Plannen en roosteren zijn maar een onderdeel van wat wij de Schijf van Zes noemen. Een goed planproces bestaat uit zes fases: voorspellen, roosteren, bijsturen, rapporteren, analyseren en adviseren. Elk van deze fases krijgt bij optimaal workforce management voldoende aandacht. Onderdeel hiervan is bijvoorbeeld goed capaciteitsmanagement: hoeveel werk is er op welke momenten en hoeveel medewerkers heb je nodig? Kun je meer vraaggestuurd plannen? Kun je drukte en rustige tijden beter voorspellen? Kun je variëren in de functie- en contractmix zodat je met de personeelsformatie beter kunt inspelen op de vraag?

In de logistiek hebben planners pittige opleidingen gevolgd. Helaas zien we dit nauwelijks terug in de zorg. Daar ligt een enorme kans. Goede planning is de ruggengraat van elke zorgorganisatie. Het is de randvoorwaarde die zorgt dat medewerkers op een prettige manier de patiënten kunnen helpen. Gelukkig zien ook de overheid en werkgeversorganisaties het toenemende belang van workforce management in.

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet u ingelogd zijn. Heeft u nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.