Artikel bewaren

U heeft een account nodig om artikelen in uw profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties0

E-commerce versus e-health: ‘Zoekt en gij zult zorg vinden’

Een zorgconsument heeft zorg nodig, tenminste daar ga je vanuit als je die term gebruikt. Op het moment dat zorg noodzakelijk is dan is het belangrijk dat deze snel gevonden kan worden. Meestal komt degene die zorg zoekt terecht in een oerwoud van onderwerpen. Dit is een vervolg op mijn eerste blog E-health in de voetsporen van e-commerce waarbij ik de 4 B’s (bekijken, bestellen, betalen en bezorgen) op zorg toepas. In deze blog zoom ik in op bekijken.
Bert van Gerwen

Als je tegenwoordig iets koopt, bijvoorbeeld een nieuwe smartphone, heb je nogal wat keuzes. Normaal gesproken ging je naar de Mediamarkt of BCC of wellicht doe je dat nog steeds. Maar tegenwoordig word je online ook benaderd voor allerlei laptops tegen de beste prijs. Weet je het dan nog niet, dan heb je nog allerlei vergelijkingssites als Tweakers of reviewplatformen als Bright.

Betrouwbaarheid is belangrijker

In de zorg bepaalt de huisarts welke zorg je nodig hebt.
Maar een consument is steeds meer gewend om bij een behoefte zelf te zoeken naar oorzaken, symptomen en oplossingen. Google speelt dokter en met de snelle opkomst van A.I. de laatste tijd zou dit wel eens in een stroomversnelling terecht kunnen komen.
In mijn vorige blog ‘E-health in de voetsporen van e-commerce’ heb ik e-commerce vergeleken met e-health. E-commerce heeft zich dusdanig ontwikkeld dat alle productinformatie voor handen is. Handleidingen, FAQ’s en videotutorials, alles is online te vinden. Maar hoe betrouwbaar is deze informatie?

Als het om zorg gaat speelt betrouwbaarheid een veel grotere rol, we hebben het hier namelijk wel over mensenlevens. Verkeerde informatie kan leiden tot een verkeer beeld van een ziekte of aandoening, de behandeling en het herstelproces.
Ben je een online zorgverlener dan worden er hogere eisen gesteld dan dat het geval is bij e-commerce. Daarom is er bijvoorbeeld een BIG registratie.

Als u in het BIG-register staat dan:
Heeft u een diploma van een erkende beroepsopleiding en mag u uw werk zonder beperkingen doen. Iedereen kan in het BIG-register naar een zorgverlener zoeken. Werkgevers of patiënten kunnen zo zien of een zorgverlener de juiste kwalificaties heeft. (Bron: KVK)

Huisarts is dorpswinkel van nu

Tot 20 jaar terug was degene die de dorpswinkel runde de bron van informatie over de producten die zij verkochten. Wat is de beste tandpasta, welke groente is in de aanbieding en met welk crèmepje los ik mijn probleem op. In mijn ogen is dat de huisarts van nu. Zonder deze te kort te willen doen want ik weet dat lichamelijke onderzoeken en eerste hulp ook onder de verantwoordelijkheden van een arts vallen. Een zorgvrager komt bij de dokter en de dokter geeft een advies. Veelal zijn dit doorverwijzingen naar een specialist. Alleen blijkt uit onder zoek dat heel veel van de doorverwijzingen onjuist of onterecht zijn. Het is vaak een risicomijdend advies. Maar eigenlijk ‘verkoop’ je het verkeerde product aan de verkeerde persoon. Wellicht was het met een zalfje klaar geweest, maar er wordt doorverwezen naar een specialist. En dat schiet je qua zorgkosten meteen omhoog en wordt een sector die het al druk heeft en met wachtlijsten kampt onnodig belast.
Deze gevolgen hebben een impact op iedereen en de kosten hiervan betalen we met zijn allen.

Het vinden van de juiste zorgverlener in de toekomst

E-commerce heeft het zoeken naar het juiste product of dienst opgelost met gespecialiseerde zoekmachines. Je zoekt bijvoorbeeld een huis. Hoe groot, met carport of garage, tuin, balkon? Met een hele rits aan zoekmogelijkheden kom je uit bij het voor jou perfect huis. Zou zoiets nou ook niet mogelijk zijn voor het vinden van de juiste zorg?
Persoonlijk heb ik het diverse keren gehad dat ik, met behulp van alle kennis die online te vinden is, kwam tot mijn eigen diagnose. Ik ben absoluut geen voorstander van zelfdoktoren, maar het was wel een bruikbaar hulpmiddel in mijn geval.

Stel je hebt een rode plek op je arm waar je je zorgen over maakt. Via online zorg kan een dermatoloog hier snel naar kijken en de huisarts zo ontlasten. De consument heeft verder niet te maken met reistijd en zorgstress. Is het niets dan houdt de behandeling daar op en heeft het verder zorg nodig dan gaat de patiënt een vervolgtraject in.
Specialist en huisarts kunnen ook prima samenwerken via een videoconsult, bijvoorbeeld in het geval van moeilijkere diagnoses kan de specialist online aanhaken. In de praktijk gebeurt deze zogenaamde anderhalvelijnszorg nog weinig

Zorg is zorg

Zorg is een vrij conservatieve sector. Enkele EPD’s domineren de markt, tijdens de pandemie gingen veel artsen versneld over naar E-health oplossingen, maar na de pandemie zijn velen teruggevallen in hun oude werkwijze.
Dat doet mij denken aan de vergelijking tussen online en fysieke winkels. Fysieke winkels hebben te maken gehad met leeglopende winkelstraten, veelal omdat ze hun nieuwe rol naast de online winkels niet wisten in te vullen. Er was te weinig onderscheidend vermogen en toegevoegde waarde.
Laat zorg leren van de lessen van e-commerce. Digitalisering is vrijwel grenzeloos. Sta open voor vernieuwing en omarm datgeen je patiënten en jou als zorgverlener kan helpen.
Doorgaan met zorg op de oude voet, waarbij wachtlijsten aan de orde van de dag zijn, backlogs moeilijk ingelopen worden, vergrijzing van de bevolking plaatsvindt en zorgkosten volledig uit de hand lopen is struisvogelpolitiek.
‘We zien de dingen niet zoals ze zijn, we zien ze zoals wij zijn.’ (Bron: Anaïs Nin)

Door: Bert van Gerwen, CEO Webcamconsult

Geef uw reactie

Om te kunnen reageren moet u ingelogd zijn. Heeft u nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.