Eenvoudig overstappen naar online werkplekken

Het informatielandschap binnen de zorg is veel complexer dan voorheen. Er komen steeds meer data beschikbaar die snel en eenvoudig, maar vooral veilig, gedeeld moeten worden. Zorgmedewerkers moeten op het juiste moment beschikken over de juiste informatie om het werk zo goed mogelijk te doen. Dit vraagt om een IT-omgeving die de zorgprocessen binnen de organisatie optimaal ondersteunt en de medewerkers efficiënt en veilig laat werken.
Gijs van Hees

Dit kan met een online werkplek. De online werkplek biedt veel voordelen: van kostenbesparing, flexibiliteit en eenvoud tot efficiëntie. Een gemiddelde virtuele desktop-oplossing kost namelijk zo’n 80 euro per medewerker per maand. Met een online werkplek is het al snel mogelijk om tot 50 procent op deze werkplekkosten te besparen. Ook is een online werkplek meer flexibel omdat deze persoonlijk ingericht kan worden. Een zorgverlener heeft immers andere softwarebehoeften dan iemand op de finance- of hr-afdeling. Iedere medewerker kan de online werkplek naar eigen wensen inrichten. En de tijd van de zorgverleners kan efficiënter benut worden doordat zij rechtstreeks aan de bron kunnen registeren. Toch zien veel instellingen op tegen de overstap. Hieronder drie oplossingen voor de meest voorkomende uitdagingen.

1. Huidige on-premises infrastructuur

Verscheidene zorgorganisaties vragen zich af of een online werkplek wel een optie is omdat zij in veel gevallen nog een, deels, on-premises infrastructuur hebben. Er is software te koop, zoals Workspace 365, Office 365 en SharePoint, die zorginstellingen faciliteert om on-premises-onderdelen veilig te ontsluiten in de vorm van een online werkplek. Dit betekent niet dat alles in één keer overgezet moet worden. Organisaties kunnen ervoor kiezen om stap voor stap onderdelen naar de cloud te migreren.

2. Migratie fileservers

Maar hoe zit het met de bestanden op de fileserver? Moeten al deze bestanden gemigreerd worden naar de cloud? Het antwoord is gelukkig ‘nee’. Want als dat het geval zou zijn, is er al snel geen sprake meer van een kostenbesparing. Een centrale documenten-app binnen de online werkplek biedt hierin uitkomst. Een dergelijke app brengt bestanden van de fileservers, SharePoint en OneDrive samen. Hierdoor kunnen medewerkers gebruikmaken van moderne technieken, terwijl ze gelijktijdig bij bestanden op de fileserver kunnen.

3. Hosted desktop applicaties

In een ideale wereld bestaat het applicatielandschap van een zorgorganisatie volledig uit web-gebaseerde oplossingen; echter bijna elke organisatie heeft nog wel Windowsapplicaties draaien. Zorgmedewerkers hebben hier last van, aangezien zij worden verplicht om gebruik te maken van zowel online als de hosted desktop-toepassingen. Dit veroorzaakt een wirwar aan applicatielocaties wat de werkplek niet overzichtelijker maakt. Om dit probleem aan te pakken, biedt een clientless RDP-oplossing op de online werkplek uitkomst. Door clientless RDP te gebruiken binnen de online werkplek wordt het mogelijk om vanuit één omgeving zowel online als desktopapplicaties te benaderen. Men hoeft dan niet meer te switchen tussen de browser en het externe bureaublad. Deze oplossing zorgt er tevens voor dat medewerkers en/of beheerders geen software meer hoeven te installeren of te updaten. Ze loggen in op hun werkplek, klikken op een app en deze opent direct, ongeacht het apparaat waarop zij werken.

Gijs van Hees, Opportunity Maker Zorg bij New Day at Work.

 

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.