Artikel bewaren

U heeft een account nodig om artikelen in uw profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties0

Ethiek verbindt

Jelle Smits
In de zorg is steeds meer aandacht voor de spanning tussen de mensen op de werkvloer en de mensen in de boardroom. Morele vraagstukken kunnen deze partijen verbinden.
Ethiek verbindt

Het grootste probleem is misschien wel het onbegrip voor de posities en standpunten van elkaar. Het bestuur heeft onder meer als taak de organisatie te controleren. Dit maakt dat zorg vergeleken kan worden, dat we beter weten wanneer zorg ‘goed’ is, dat het niet te duur wordt en dat we weten waar de verbeterpunten liggen. Maar zorg is moreel van aard en heeft te maken met integriteit, betrokkenheid en oprechtheid en dat is dan ook vaak de reden waarom professionals moeite hebben met de regeldrift van hun bestuurders.
Om deze spanning op te heffen, is wederzijds begrip noodzakelijk. Dit kan door je direct voor te stellen hoe die ander in zijn werk staat en voor welke uitdagingen hij of zij staat. Maar dit kan ook door eerst een macro-perspectief in te nemen. Vanuit dat perspectief kan je naar zowel je eigen positie als de positie van de ander kijken. Ethiek is hiervoor het goede middel. Morele vraagstukken komen in verschillende vormen terug in zorgorganisaties. Een professional stelt zich de vraag of zijn handeling moreel juist is en een bestuurder staat stil bij de effecten van het beleid en de rechtvaardigheid hiervan.

Zo breed mogelijk

Aangezien zowel professional als bestuurder morele vragen moet beantwoorden, zijn ze genoodzaakt een universeel perspectief in te nemen. Wil je weten wat je in een moreel dilemma moet doen, dan is immers een zo breed mogelijke kijk op de situatie nodig waarin je alle betrokkenen en hun wensen meeneemt. Bij een bestuurlijk dilemma zal altijd de individuele cliënt meegenomen moeten worden. En wanneer je als professional een moreel oordeel wilt vormen, zal je er niet omheen kunnen ook de vele stakeholders in ogenschouw te nemen. Op deze manier neem je eigenlijk het perspectief van de bestuurder in.

Samen aan tafel

Morele vraagstukken betreffen dan ook de gehele organisatie, wie de vraag ook stelt. Wanneer het morele vraagstuk zorgvuldig behandeld wordt, zullen mensen de positie van de ander beter begrijpen. Het zou helemaal mooi zijn als mensen uit alle lagen binnen een organisatie samen aan één tafel naar een moreel dilemma kijken. Op deze manier heeft de ethiek niet alleen de rol van raadgever, maar ook van verbinder. Via beide wegen kan ethiek de zorg een stukje beter maken.


Jelle Smits, doener & denker in de zorg

Geef uw reactie

Om te kunnen reageren moet u ingelogd zijn. Heeft u nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.