Artikel bewaren

U heeft een account nodig om artikelen in uw profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties0

Gratis parkeren

Richard Kamman
De afgelopen maanden is opnieuw de discussie losgebarsten over marktwerking in de zorg. Dit alles naar aanleiding van berichten dat nota’s niet eenduidig uitgelegd kunnen worden en vergelijking tussen ziekenhuizen nagenoeg onmogelijk is. 'Wat kost een behandeltraject en wat krijg ik dan eigenlijk?' Wat wel duidelijk is, is dat alle direct betrokken experts op radio en tv hier voorlopig geen helder antwoord op hebben.
Richard Kamman

Eigenlijk curieus omdat met alle epd- en ERP-systemen die de zorg zijn binnengeslingerd, onderhand hierover wel duidelijkheid zou moeten kunnen worden gegeven. Maar ondanks alle dbc’s, dot’s, kpi’s en al die andere (kwaliteit)registraties komen we hier geen stap verder in. Het beeld dat uit de media ontstaat is dat de prijs van een behandeling pas achteraf bepaald wordt. Een ingewikkelde som van aantallen behandelingen maal een ziekenhuiseigen kostensystematiek moet daarbij leiden tot het opmaken van het toegekende budget. Per zorgverzekeraar! Let wel, elk ziekenhuis heeft met meerdere zorgverzekeraars contracten.

Min of meer willekeurige prijs
In de supermarkt zou dat betekenen dat de prijs van een pak melk niet wordt bepaald door grondstof, vervoer, verpakking et cetera maar dat er een min of meer willekeurige prijs aan toegekend wordt die geen enkele relatie heeft met de opbouw van het product zelf.
Het woord marktwerking is dan ook een farce omdat je als consument geen inzicht hebt in relatie prijs/product waardoor je op geen enkele wijze kunt vergelijken tussen zorgaanbieders en ziekenhuizen.

Goede vergelijking
Is dit in de industrie dan anders? Ik denk het wel. Met de huidige openheid in prijzen (nationaal en internationaal) is een goede vergelijking van gelijksoortige producten eenvoudig. Voor een meerprijs haal je het dicht bij huis, wil je goedkoper uit zijn dan wacht je wat langer op de levering of je haalt het product wat verder weg. Aspecten van service en klantvriendelijkheid zijn ook prima te beoordelen door de vele vergelijkings- en beoordelingssites. Dat zou in de zorg toch ook moeten kunnen? In ieder geval heb je dan als patiënt de regie en dat willen we toch zo graag?

Interesse in geleverde kwaliteit
Stel nu eens dat we het feestje van de zorgbekostiging lekker bij overheid, zorgverzekeraars en ziekenhuizen laten en de patiënt hiervan vrijwaren. De interesse van de patiënt ligt daar ook helemaal niet. Wel in de geleverde kwaliteit van de behandeling zelf en het verblijf in het ziekenhuis. Maar dan zijn transparantie en duidelijkheid nodig. Het zou toch een gemiste kans zijn wanneer het al dan niet gratis kunnen parkeren de doorslaggevende kpi van keuze zal blijven?

Transparantie
Kunnen we die transparantie bieden? Natuurlijk. Er zijn onderhand voldoende methoden en technieken beschikbaar die uit alle data van de gezamenlijke ziekenhuizen relevante afleidingen moeten kunnen maken. Echte big data dus. Daarvoor is toegang tot alle zorg- en bedrijfsgegevens van ziekenhuizen nodig. Zo kunnen we objectiveerbaar aangeven welk ziekenhuis en welke zorgverlener hoge kwaliteit van zorg levert bij u in de buurt of op landelijk niveau. Onmogelijk in uw ogen? Moet u me toch eens uitleggen waarom bijna elke zorgverlener die in de privésfeer geconfronteerd wordt met ziekte precies weet waar de beste zorg en begeleiding te halen valt. De informatie is er dus wel, maar nog onvoldoende toegankelijk. Dat gaat met de toenemende aandacht voor big data wel gebeuren en waarschijnlijk sneller dan we nu voor mogelijk houden.

Geef uw reactie

Om te kunnen reageren moet u ingelogd zijn. Heeft u nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.