Moeilijke jaren voor de thuiszorg’

Er is wat bijzonders gebeurd met de plannen voor de ouderenzorg van het nu demissionaire kabinet. In dat beleid anno 2012 stonden twee prioriteiten boven aan op de politieke kalender: ouderen blijven voortaan langer thuis wonen en daarom moet de thuiszorg met verpleegkundigen in de wijk snel in ere worden hersteld.

Artikel bewaren

U heeft een account nodig om artikelen in uw profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Jeroen-van-den-Oever-450.jpg

Nu is de politieke agenda echter vooral gevuld met plannen om de verpleeghuiszorg te verbeteren. En hebben juist veel thuiszorgorganisaties het bijzonder zwaar. Wie had dat vijf jaar geleden kunnen denken?

In moeilijkheden
Thuiszorgaanbieders zijn er in alle soorten en maten. De voormalige kruisverenigingen zijn nu meestal regionale zorgbedrijven, soms gecombineerd met verpleeghuizen in een concern. Sommige van deze bedrijven zijn in moeilijkheden gekomen doordat de tarieven voor de thuiszorg voor hen niet meer kostendekkend zijn. Laurens in Rotterdam en Careyn in Utrecht zijn hiervan voorbeelden. Zij kunnen nu nog het hoofd boven water houden dankzij de gezondere exploitatie van

1
2015

Wilt u dit premium artikel verder lezen?

Sluit eenvoudig een gratis proefmaand af of neem een abonnement. Al voor de prijs van 1 kop koffie per week (2,50 euro) kunt u onze premiumartikelen lezen.

Bent u al abonnee? Log dan in en lees verder.

1 REACTIE

  1. Zeker opmerkelijk dat er uiteindelijk meer geld en aandacht is gekomen voor het behoud van het verpleeghuisconcept dan vooraf gedacht. Niets mis mee natuurlijk, maar de thuiszorg is zeker zo kwetsbaar. Niet in het minst door het aantal cliënten en de logistieke spreiding in de wijk. Ook de indicatiestelling, die door de wijkverpleegkundigen zelf moeten worden gesteld, zorgt voor de noodzaak van een reorganisatie van het methodische proces. Zowel ten aanzien van de dossiers (digitaal / fysiek) als de herordening van taken en rollen op niveau van verzorgende, verpleegkundige en wijkverpleegkundige. Dit loopt allemaal nog niet zo soepel en snel zoals beoogd, terwijl de verzekeraars en de IGZ wel hun toetsingen uitvoeren en hier consequenties aan verbinden. Logisch. Al met al is de druk enorm op alle lagen van de (thuiszorg) organisatie. En dit is misschien ook nodig om te de omslag van organisatiegericht naar klantgericht ook daadwerkelijk te maken. En dat deze omslag fundamenteel is, moge duidelijk zijn (geworden).

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet u ingelogd zijn. Heeft u nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.