Home 2017
Laatste blogs
NZa-rapport over wachttijden: grondig en toch vaag
Zes punten mis ik in de vage aanbevelingen bij het overigens grondige NZa-rapport over wachttijden voor eerste polikliniekbezoeken.
‘Zelforganisatie kan niet half’
Wie denkt dat je het model van Buurtzorg Nederland zomaar kunt kopiëren, maakt een kapitale blunder.
Zeven alternatieven voor het medisch consult
Een man gaat met hoofdpijn en moeheid naar de dokter en dan ontvouwt zich het traditionele scenario voor de toepassing van medisch kennis. Dat kan anders.
Aanmeldzuil van meerwaarde voor patiëntenlogistiek
Het Antonius Ziekenhuis Sneek-Emmeloord heeft op alle poliklinieken zelfservicezuilen geïntroduceerd.
Meer leren van heropnames
Een middelgroot ziekenhuis heeft zes ongeplande heropnames per dag. Een deel daarvan is vermijdbaar.
Hulp tegen malware
De meneer die mij maandagochtend net na de koffie belde, was heel netjes en vriendelijk. Microsoft had geconstateerd dat ik een probleem had!
‘Moeilijke jaren voor de thuiszorg’
Er zal nog wel wat pijn worden geleden voordat de thuiszorgbranche weer gezond is.
Van onze partner
Zorggedreven implementatie van IT: betere uitleg, betere zorg
De techniek voor nog betere zorg hebben we - maar als we de meerwaarde ervan niet uitleggen aan de mensen in de praktijk, zal niemand er iets mee doen. Het is daarom hoog tijd dat er bij de invoering van innovatieve IT meer oog komt voor de mensen die ermee moeten werken. Want met zorggedreven implementatie zorgen we ervoor dat de mogelijkheden van IT ook echt worden benut.
Frequent flyers op de seh
Een gemiddeld ziekenhuis heeft honderd patiënten die samen in één jaar tien ziekenhuisbedden permanent bezet houden.