Artikel bewaren

U heeft een account nodig om artikelen in uw profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties0

Redactioneel: Uitwegen voor vastlopende zorg

In februari 2015 begon ik als redacteur bij Skipr. Zorgvisie was toen nog de grote concurrent. Inmiddels maken we al enige jaren met één redactie deze twee toptitels. Nog altijd schrijf ik met veel interesse over de organisatie van de Nederlandse gezondheidszorg, van vastgoed en finance tot de belangen van patiënten en zorgmedewerkers. Sinds april 2021 ben ik adjunct-hoofdredacteur van Skipr en Zorgvisie.
Hard, zacht en vooral heel creatief. Zorgvisie magazine nr. 6 loopt over van de oplossingen voor de problemen in de gezondheidszorg.
Samira Ahli
Foto: Paul Tolenaar
Het klinkt heel hard, als je zegt dat mensen in de toekomst niet op de zorg moeten rekenen. Of als een specialist hardop hoopt dat hij zijn patiënt nog maar één keer per jaar hoeft te zien. Toch schuilen hierachter juist de sociale oplossingen voor de grote koppijn van de zorg: de toenemende zorgvraag en de krapper wordende arbeidsmarkt. Nefroloog Martijn van den Hoogen droomt niet zomaar van een wegblijvende patiënt, hij heeft zijn hoop gevestigd op de inzet van technologie om de werkdruk te verminderen en de zorg in te toekomst behapbaar te houden. ‘Ik droom ervan dat we in de toekomst de hele nierfunctie op afstand kunnen meten’, zegt hij. ‘Dan hoeven patiënten niet meer voor controle naar het ziekenhuis te komen, maar alleen op indicatie. En als ze komen, dan het liefst één keer per jaar voor een afspraak van twintig minuten, in plaats van vier keer tien minuten. Dan kunnen we het écht ergens over hebben.’

Hooggespannen verwachtingen

Ook in de ouderenzorg zijn de verwachtingen van innovaties hooggespannen. Medicijndispensers, druppelbrillen en digitale deuren moeten het aantal fysieke zorgmomenten terugdringen of de zorgverlener in staat stellen om het werk beter in te richten. Beeldzorg bespaart kostbare minuten aan fysieke zorg en stimuleert oudere cliënten ook nog eens om langer zelfstandig te blijven. Maar technologische innovatie alleen is niet genoeg.

De zorg ontzorgen

De afgelopen jaren is de definitie van zorg sluipenderwijs opgerekt, constateert de RVS in een van zijn adviezen. Daarom is anders kijken naar gezondheid en zorg een ander belangrijk thema. ‘Zorgmedewerkers zijn van oudsher gewend om veel taken over te nemen van cliënten. De zorg moet ontzorgd worden’, lezen we. Bij de sociale benadering van dementie (SBD) geven teams daarom psychosociale ondersteuning aan mensen met dementie en hun familieleden. Buren, vrienden en familie worden hierbij gemobiliseerd.

Hoogleraar Floortje Scheepers ziet op haar beurt dat in de geestelijke gezondheidszorg de oplossing te vaak in de medische hoek wordt gezocht. Dit terwijl sociale factoren in ieder geval deels een rol spelen bij psychische problemen. Ze pleit er dan ook voor om mensen in een eerder stadium vanuit het sociale domein te hulp te schieten. ‘Wachten vergroot de problematiek. Als mensen op een wachtlijst voor de ggz staan, kun je via het sociale domein al interventies doen. Daar kun je al heel veel problemen mee oplossen.’

In februari 2015 begon ik als redacteur bij Skipr. Zorgvisie was toen nog de grote concurrent. Inmiddels maken we al enige jaren met één redactie deze twee toptitels. Nog altijd schrijf ik met veel interesse over de organisatie van de Nederlandse gezondheidszorg, van vastgoed en finance tot de belangen van patiënten en zorgmedewerkers. Sinds april 2021 ben ik adjunct-hoofdredacteur van Skipr en Zorgvisie.

Geef uw reactie

Om te kunnen reageren moet u ingelogd zijn. Heeft u nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.