Dat is mooi, want data vergemakkelijken ons leven en zijn een alternatief betaalmiddel geworden voor allerlei producten en diensten. Denk aan de waarde van Google, de databoer bij uitstek, en u weet genoeg.
Debat
De intrede van data als verdienmodel in de Nederlandse zorg, brengt in zijn kielzog dilemma’s met zich mee. Ziekenhuisbestuurders Marc van Houdenhoven en Jan Harm Zwaveling zwengelen het debat daarover aan. Van wie zijn de data? Mag een bedrijf data die via een patiënt zijn gegenereerd, gebruiken om geld mee te verdienen? Moeten we in de zorg wel met partijen als Google willen samenwerken?
Nederlandse vragen
Zeer terechte, maar ook typisch Nederlandse vragen. Deze dilemma’s zorgen ervoor dat we in Nederland minder hard gaan dan in andere delen van de wereld. In de Verenigde Staten vinden ze zaken als data en privacy niet boeiend, terwijl de grote partijen in China er een ongebreidelde hekel aan hebben.
Kudde beren
Het is goed om een nationale discussie over het gebruik en het eigenaarschap van data in de zorg te voeren. Ik persoonlijk vind dat een techbedrijf aan mijn data mag verdienen, als ik in ruil daarvoor een betere kwaliteit van zorg ontvang. Dat gaat over het algemeen goed, zolang de zorg in één organisatie wordt geleverd. Maar moeten organisaties gegevens delen, dan is er op dit moment nog een kudde beren op de weg. Hoe gaan we om met de uitwisseling van data? Dat is misschien nog wel het grootste vraagstuk. En om verder te komen, moet dat als eerste getackeld worden.