Artikel bewaren

U heeft een account nodig om artikelen in uw profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties6

Urgentiebesef

Bart Kiers schrijft zowel over cure als care. Zijn aandachtsvelden zijn de ziekenhuizen, medisch specialisten, wijkverpleging en ouderenzorg.
Jaarlijks overlijden er bijna tweeduizend mensen onnodig in Nederlandse ziekenhuizen, becijferde het Nivel in 2010. Dat zijn zes Jumbojets vol onnodige doden.
Urgentiebesef

Als je weet dat dit zo is, verwacht je dat ziekenhuizen en medisch specialisten keihard werken om de zorg veiliger te maken. Op veel plekken gebeurt dat gelukkig ook. Maar gebeurt het overal? Is iedereen in elk ziekenhuis in Nederland doordrongen van de urgentie om de zorg veiliger te maken?

De werkelijkheid onder ogen zien

Er bestaat in de zorg helaas ook de nodige weerstand om deze ongemakkelijke cijfers onder ogen te zien. Enerzijds is dat begrijpelijk, want het is pijnlijk om te erkennen dat er gemiddeld per week bijna veertig patiënten onnodig overlijden. Maar zonder de bereidheid om deze werkelijkheid onder ogen te zien, ontbreekt ook het bewustzijn en het gevoel van urgentie om er wat aan te doen.

Veilige cultuur

‘Verbetering begint met eerlijkheid en de waarheid vertellen.’ Dat zei Gary Kaplan, CEO van Virginia Mason Medical Center op 12 oktober op het Zorgvisie Executive Seminar Specialist & Ziekenhuis: het kan samen! Kaplan vertelde hoe in 2004 de patiënte Mary McClinton in zijn ziekenhuis stierf door een onnodige medische fout. Kaplan greep de tragische medische misser aan om het gevoel van urgentie in Virginia Mason te intensiveren. Het ziekenhuis in Seattle (Washington) maakte de fout openbaar en vertelde de waarheid. ‘De waarheid vertellen is de norm in ons ziekenhuis.’ De CEO speelt volgens Kaplan een cruciale rol in het creëren van een cultuur waarin artsen zich veilig voelen om open en eerlijk te zijn over medische fouten. Alleen in zo’n veilige en open omgeving kunnen dokters leren van fouten.

De reis gaat door

In 2010 werd het ziekenhuis uitgeroepen tot het beste Amerikaanse ziekenhuis van het eerste decennium. Maar ondanks de indrukwekkende resultaten is Virginia Mason er nog lang niet, stelt Kaplan. Nog steeds richten artsen onnodige schade aan. Het ziekenhuis aan de westkust van Amerika zet de reis naar veiligere zorg met onverminderde gedrevenheid voort. Een bron van inspiratie.

Studiereis naar Virginia Mason in Seattle

Abonnees van Zorgvisie kunnen een uitgebreid achtergrondartikel lezen over Lean en Virginia Mason in het Zorgvisie Weekoverzicht dat vrijdag verschijnt. In de Zorgvisie Executive 16, die donderdag verschijnt, is er aandacht voor het veiligheidssysteem, waarbij iedere medewerker operaties en behandelingen kan stopzetten als de veiligheid in het geding is. Zorgvisie Executive organiseert in 2013 een studiereis naar Virginia Mason in Seattle voor ziekenhuisbestuurders en medisch specialisten. U kunt zich opgeven bij Zorgvisie-redacteur Bart Kiers.

Lees meer:

Virginia Mason on twitter
Kaplan vertelt in Amerikaanse Senaat

6 REACTIES

  1. JPMS moet eens gaan kijken op de site van Mayo Clinic of Cleveland Clinic of andere ziekenhuizen of groepspraktijken die 100% transparantie geven in successen en falen; dat is pas constructief!
    Er is geen excuus meer om de data geheim te blijven houden als genoemde instellingen dat al jaren doen.
    Tenzij de geboden kwaliteit werkelijk zo bedroevend is als de wel bekende cijfers suggereren: infecties, blijvende schade voor 35.000 behandelende patienten en 2.500 bekende sterf gevallen.
    Topje van de ijsberg. 80/20 regel gaat altijd op. Vraag is of nu 80% geheim is gebleven of de 20%.
    Verzekeraars lopen geen risico bij zorginkoop bij ziekenhuizen en dat is te merken. En zorginkoop is in de ogen van verzekeraars prijsinkoop. Laagste prijs.
    Minimumkwaliteitsnormen zijn volume normen. Sterk staaltje framing van de verzekeraars.

  2. Lees alle reacties
  3. Ik vind deze discussie erg intensioneel. Het blijft allemaal erg vaag. Waarover hebben wij het precies. In denk dat elk geval op zichzelf staat met zijn eigen luxerende factoren. Een beetje schreeuwen op een website helpt in het geheel niet. Ophouden met alleen maar mopperen. Het verdient beter om je in materie te verdiepen en zoeken naar structurele oorzaken die modificeerbaar zijn. Laten we eens opbouwend zijn, in plaats van maar wat roepen!

  4. Dus: die koppige specialisten zijn verantwoordelijk voor “zes Jumbojets vol onnodige doden.”
    Tijd voor aangifte , dacht u ook niet? Ik bedoel, we hebben het hier over massamoord!
    komaan, flinke managers.
    Ik roep u op om over te gaan tot actie.
    Anders bent u medeplichtig……

  5. Bestuurders in Nederlandse ziekenhuizen zien het voorkomen van ruzie als hun belangrijkste taak. Dan is “elkaar de waarheid vertellen” geen aantrekkelijk perspectief. Daarnaast is het aanspreken van specialisten op hun kwaliteit van zorg door bestuurders de kortste weg naar ruzie tussen specialisten en bestuurders. En dat is nog steeds de kortste route naar een eigen ontslag. Misschien dat ik een poging waag net voor mijn pensioen…

Geef uw reactie

Om te kunnen reageren moet u ingelogd zijn. Heeft u nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.