Artikel bewaren

U heeft een account nodig om artikelen in uw profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties0

Blokhuis: weg met taboe op depressie

Redacteur Zorgvisie en Skipr.
Met de campagne ‘Hey! Het is oké’ wil VWS depressie bespreekbaar maken. Uit een recente peiling van het ministerie blijkt dat vooral jongeren (13-18 jaar) en jonge vrouwen (18-35 jaar) het gevoel hebben niet over hun depressie te kunnen praten. Om het taboe te doorbreken, heeft staatssecretaris Blokhuis de campagne gisteren in Den Haag afgetrapt.
Aftrap Depressiecampagne2
Op het Segbroek College in Den Haag geeft Staatssecretaris Blokhuis de aftrap van depressiecampagne Hey! Het is oke, maak depressie bespreekbaar. Samen met leerlingen van het Segbroekcollege hijst hij de vlag op het schoolplein. Foto: Ministerie van VWS/ Phil Nijhuis

In Nederland kampen ruim 800.000 mensen met een depressie. Conclusie uit de recente peiling van VWS onder risicogroepen is dat er vaak een taboe rust op depressie. Enerzijds omdat mensen met een depressie het vaak lastig vinden om een gesprek over depressie te starten, anderzijds omdat familie en vrienden het onderwerp mijden om de ander niet te kwetsen. Met de campagne wil VWS de vicieuze cirkel doorbreken.

Bespreekbaar maken

‘Een depressie kan ons allemaal overkomen,’ zegt Blokhuis. Hij vindt het een verdrietig fenomeen dat mensen het lastig vinden om over hun depressie te vertellen. ‘Want door erover te praten, kun je voorkomen dat klachten uitgroeien tot een allesoverheersend probleem.’ Door het bespreekbaar maken van de ziekte, staat iemand er niet meer alleen voor, aldus de staatssecretaris.

Isolement

Uit de peiling blijkt dat meer dan de helft van de deelnemers met een depressie het wil gesprek aangaan. Daarvan heeft 79 procent het liefst een fysiek één-op-één gesprek. Bijna de helft van de omstanders wacht liever af tot iemand zelf over zijn depressie vertelt. Ruim driekwart van hen zegt depressieve signalen niet altijd aan te kaarten. Het risico is echter dat iemand met depressieve signalen komt en klachten verergeren, aldus Blokhuis.

VWS heeft voor de campagne de website Heyhelpt.nl gelanceerd om het gesprek over depressie op gang te brengen. De campagne besteed extra aandacht aan jongeren en jonge vrouwen. VWS benadrukt echter dat het voor iedereen met een depressie of psychische aandoening belangrijk is om hierover te praten. De komende tijd organiseert VWS diverse activiteiten om het taboe op depressie te doorbrengen. Zo is er 7 februari een Moodcamp in Beesd waarbij er onder meer een Obstacle Run wordt gehouden.  Elke hindernis staat daarbij symbool voor een symptoom die bij een depressie ervaren kan worden.

Geef uw reactie

Om te kunnen reageren moet u ingelogd zijn. Heeft u nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.