Artikel bewaren

U heeft een account nodig om artikelen in uw profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties0

Branche tegen maximum aantal toezichtfuncties

Mark van Dorresteijn
Zorginstellingen willen geen limiet stellen aan het aantal nevenfuncties voor toezichthouders. Zij zijn bang dat dit goede toezichthouders afschrikt. Brancheorganisaties Zorg (BOZ) schrijft dit in een begeleidende brief bij de nieuwe zorgbrede governancecode aan minister van Justitie Hirsch Ballin.
Branche tegen maximum aantal toezichtfuncties

De BOZ spreekt haar bezorgdheid uit over de motie van de SP die een maximum van vijf toezichthoudende functies voorstelt. BOZ-woordvoerder Johan van der Spek: “Wij vinden niet dat je onnadenkend een maximum van vijf moet hanteren. We lopen daardoor het risico dat we te weinig goede toezichthouders kunnen vinden. De afweging moet op de juiste plek worden gemaakt en dat is de raad van toezicht van een zorginstelling.” Wel stelt de code als eis dat het aantal bestuurlijke of toezichthoudende functies van de leden van de raad van toezicht zodanig beperkt is dat een goede taakvervulling door ieder van de leden van de raad is gewaarborgd.

Maatschappelijk passende beloningen

Anders dan bijvoorbeeld de NVZD vereniging van bestuurders in de zorg spreekt de BOZ zich niet expliciet uit over de salarissen van zorgbestuurders. Beloningen moeten ‘maatschappelijk passend’ zijn en de algemene ledenvergaderingen van aangesloten organisaties mogen daar nadere invulling aan geven. Dat kan leiden tot een variatie per branche. In de nieuwe governancecode wil de BOZ ook een ‘alternatief’ bieden voor de maatschappelijke onderneming. Een zorginstelling dient te onderzoeken wie haar belanghebbenden zijn, zoals patiënten, werknemers, zorgverzekeraars, andere zorginstellingen. Daar moet een instelling beleid voor maken waaraan de raad van toezicht haar goedkeuring verleent.

Wetgeving onnodig

De BOZ vindt wetgeving op dit gebied niet nodig. De wettelijke positie van ondernemingsraden en cliëntenraden is al geregeld en volgens de Raad van State is deze rechtsvorm al zichtbaar genoeg in het maatschappelijk verkeer. Winst maken mag, maar alleen als middel. Doel moet zijn: het dienen van het publiek belang. Dat kan zijn gediend met het aantrekken van risicodragend kapitaal. Winst uitkeren mag ook, als dat het publieke belang maar niet schaadt. Een maximum aan het uit te keren dividend stelt de governancecode niet. Van der Spek: “Zo ver zijn we nog niet. Bovendien kun je je afvragen of het onderscheid tussen winstuitkering en rente dat sommigen maken, niet te kunstmatig is. Banken kijken in toenemende mate mee met de bedrijfsvoering van zorg instellingen en laten daarbij de rente variëren. Ook winstuitkering gebeurt al, op de parkeergarage van een ziekenhuis wordt ook winst gemaakt.”

‘Pas toe of leg uit’-principe

De zorgbrede governancecode werkt vanuit het ‘pas toe of leg uit’-principe. Minister Klink en staatssecretaris Bussemaker hebben daarover in een eerder stadium hun twijfels geuit, omdat dit tot te veel vrijblijvendheid zou kunnen leiden. Dit vindt de BOZ niet terecht. Van der Spek: “Goed bestuur is altijd contextgevoelig. Liever een intelligente afwijking van regels dan een ondoordachte toepassing ervan.”

‘Code bij uitstek’

Binnenkort verwacht de BOZ een reactie terug van de bewindslieden van VWS. Staatssecretaris Bussemaker heeft de Zorgbrede governancecode de ‘code bij uitstek’ genoemd. Nu minister Klink nog. (Zorgvisie – Carina van Aartsen)

Lees ook:

Tweede Kamer rekent af met ‘verzamelaars’ commissariaten

Toezichthouders zorg verdienen minder

Verscherpte eisen aan toezicht in Governancecode

Zorgvisie magazine

Interesse in meer achtergronden? Word nu abonnee van Zorgvisie.

Geef uw reactie

Om te kunnen reageren moet u ingelogd zijn. Heeft u nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.