De BMA schrijft volgens de krant dat leden van de medische beroepsgroep toenadering van patiënten en oud-patiënten op sociale netwerken moeten afwijzen om het risico te vermijden dat de grenzen van de relatie tussen arts en patiënt vervagen. De nieuwe voorschriften waarschuwen ook tegen het posten van ‘informeel, persoonlijk of kritisch commentaar’ over patiënten op socialenetwerksites.
Ethiek
De voorzitter van de ethische commissie van de BMA zegt vandaag in de Engelse krant The Guardian dat de meeste artsen geen vriendschapsverzoeken van patiënten zullen accepteren, maar ‘dat een minderheid heeft aangegeven zoiets wel in overweging te zullen nemen’. Hij zegt ook dat de opkomst van sociale netwerken voor medici moeilijke ethische dilemma’s met zich meebrengt.
Oneigenlijk
Eerder deze week verschenen soortgelijke richtlijnen van de Britse beroepsvereniging van verpleeg- en verloskundig personeel (NMC). Daarbij werd verwezen naar leden die Facebook ‘oneigenlijk’ zouden hebben gebruikt. (Zorgvisie – Wouter van den Elsen / Twitter)
Lees meer:
NVZ organiseert congres B-learning in ziekenhuizen 2.0
‘Zorgideaal 2.0 vooralsnog fictie’
ICT-Benchmark: Zorginstellingen werken aan infrastructuur 2.0
Op zoek naar de bestuurder 2.0
Zorgvisie magazine
Interesse in meer achtergronden? Word nu abonnee van Zorgvisie.
Op zich een verstandig en raadzaam advies. Dat neemt niet weg dat artsen, die daar nog niet mee bezig zijn, meer zouden mogen nadenken over wegen om de dialoog met hun
patiënten te verbeteren.
Vanzelfsprekend advies dat eigenlijk zou moeten gelden voor alle managers/medewerkers in alle sectoren die direct met klanten hebben te maken.