DeSeizoenen splitst directie

Gehandicaptenorganisatie DeSeizoenen gaat zijn directie splitsen om een eind te maken aan discussies over de governancestructuur. Dat zegt algemeen directeur Merlijn Trouw in een toelichting op de recente uitspraak van de Ondernemingskamer.

Artikel bewaren

U heeft een account nodig om artikelen in uw profiel op te slaan

Login of Maak een account aan

Vlak voor de Kerstdagen heeft de Ondernemingskamer geconcludeerd dat bij DeSeizoenen geen sprake is geweest van wanbestuur, het weglekken van zorggelden of tegenstrijdige belangen bij de verkoop van vastgoed aan een zusterorganisatie. De zaak was aanhangig gemaakt door de Centrale Cliëntenraad (CCR) omdat DeSeizoenen en de vastgoedorganisatie dezelfde eigenaren (onder andere Loek Winter) hebben en omdat DeSeizoenen indertijd een achtergestelde lening heeft verstrekt aan de vastgoedorganisatie.
De onderzoeker van de Ondernemingskamer toont begrip voor de omstandigheden kort na het faillissement waaruit DeSeizoenen is voortgekomen. De gehandicaptenorganisatie voor volwassenen, in het oosten en zuidoosten van het land, is de gedeeltelijke doorstart van Stichting Zonnehuizen die eind 2011 failliet is gegaan. Wel is de Ondernemingskamer kritisch over de achtergestelde lening van €3,25 miljoen.

Rentevergoeding jaarlijks 230.000 euro

‘We willen ons nu weer richten op de zorgverlening. Ik hoop dat de CCR nu gebruik wil maken van mediation om de onderlinge verhoudingen te normaliseren. De eigenaar is bereid de achtergestelde lening te herfinancieren maar ik moet nog kijken of dat interessant is voor DeSeizoenen want de rentevergoeding levert ons jaarlijks 230.000 euro op. Dat geld kunnen we in zorg investeren,’ aldus Trouw.

Governance verbeteren

Hij zegt zich niet te veel zorgen te maken over het onderzoek dat de NZa en de IGJ hebben aangekondigd. Ook zij gaan kijken naar het mogelijk ontduiken van het verbod op winstuitkering. ‘Voor het verschijnen van de definitieve conclusies van de Ondernemingskamer hebben we onze governance laten toetsen. Die is in orde maar we gaan die verbeteren om een eind te maken aan alle discussies, ’ aldus Trouw. Mede-directeur (en aandeelhouder) Peter Lensselink zal terugtreden uit de directie van DeSeizoenen en zich straks concentreren op de directie van het shared-servicecentrum waar DeSeizoenen diensten inkoopt. Trouw zal terugtreden uit de directie van het shared-servicecentrum en zich toeleggen op de directie van DeSeizoenen. ‘Uiterlijk 1 juli gaat dat gebeuren. De dubbelrollen worden gesplitst. De komende maanden gaan we bekijken of de directie van DeSeizoenen uit één of uit twee personen moet bestaan. Ik wil rust voor de organisatie en me concentreren op de zorg. We merken bijvoorbeeld dat sollicitanten afbellen nadat ze een artikel in de krant hebben gelezen. En medewerkers zijn bang dat we opnieuw failliet gaan terwijl we financieel zeer gezond zijn.’

1 REACTIE

  1. Geachte heer Bassant.

    Hierbij wil ik graag als voorzitter van de Centrale Cliëntenraad van DeSeizoenen, reageren op uw artikel in Zorgvisie van 27 december jl.
    Als Cliëntenraad betreuren wij het dat in dezen (nog) niet het principe van hoor en wederhoor is toegepast.
    In uw artikel wordt ons inziens een eenzijdig beeld geschapen van het betreffende onderzoek in opdracht van de Ondernemingskamer.
    In de eerste plaats is het niet de Ondernemingskamer maar onderzoeker Blanco Fernandez die tot het oordeel kwam dat er geen sprake was van wanbeleid; het oordeel al dan niet wanbeleid is voorbehouden aan de Ondernemingskamer, en niet aan de onderzoeker.
    Hoewel de onderzoeker de fouten van de directie en Loek Winter onvoldoende ernstig vond voor het oordeel wanbeleid, constateerde hij wel degelijk fouten: er is gehandeld in strijd met de tegenstrijdigbelangregels (anders dan in Uw artikel staat) en de achtergestelde lening ad EUR 3,25 miljoen aan de privé-vennootschap van Winter c.s. was ontoelaatbaar.
    De onderzoeker is voorts voorbij gegaan aan het feit dat Winter c.s. de eigendom van vastgoed van tenminste EUR 18 miljoen naar zich toe hebben getrokken voor een bedrag van EUR 100 (!) waarmee zij de Vastgoed BV hebben opgericht.
    De lasten en risico’s van het vastgoed liggen vrijwel geheel bij de DeSeizoenen BV (dit is de zorg BV).
    En – anders dan Winter c.s. steeds hebben gesteld – was DeSeizoenen BV heel goed in staat geweest om zelf het vastgoed in eigendom te verwerven.
    Als gevolg van de huidige constructie zijn Winter c.s. eigenaren van het vastgoed en sturen zij, als aandeelhouders van de Vastgoed BV uiteindelijk ook de directie van (zorginstelling) DeSeizoenen BV aan. Effecten zijn: dat DeSeizoenen BV een buitensporig hoge huur (13% van de waarde van het vastgoed) moet betalen; kampt met ernstig achterstallig onderhoud waarvan de aanpak veel te traag verloopt en DeSeizoenen altijd maar huur blijft betalen terwijl zij gemakkelijk zelf eigenaar had kunnen zijn van het vastgoed. DeSeizoenen blijft tot in lengte van dagen in deze afhankelijkheidsrelatie zitten. Volgens de Cliëntenraad moet een einde aan deze dubbele petten constructie worden gemaakt.
    Loek Winter heeft pas op 2 maart 2018 in een interview in het Financieel Dagblad voor het eerst erkend dat hij het vastgoed van de zorginstelling als zijn “verdienmodel” ziet. In de zes jaar ervoor heeft hij steeds verklaard dat de vastgoedconstructie louter in het belang van de zorginstelling was en bedoeld was om de zorginstelling niet op te zadelen met het vastgoedrisico. Maar nu wordt dus bevestigd dat DeSeizoenen het vastgoed prima zelf in eigendom hadden kunnen verwerven.
    Grote delen van het vastgoed van DeSeizoenen in eigendom van de Vastgoed BV kampen met ernstig achterstallig onderhoud. Gedurende de jaren 2016 en 2017 is hierin slechts voor de helft van het afgesproken bedrag in geïnvesteerd door de Vastgoed BV. Dienovereenkomstig komt Vastgoed BV haar onderhoudsverplichtingen onvoldoende na. Bovendien is de nieuwbouw sinds zes jaar niet van de grond gekomen.

    Ik dank u voor de aandacht.
    Met vriendelijke groeten,
    Lood Arons
    voorzitter van de Centrale Cliëntenraad van DeSeizoenen BV
    e-mail: opdestuwwal@hetnet.nl
    tel. 024-3237125

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet u ingelogd zijn. Heeft u nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.