‘Digitale Patiëntreis biedt naadloze overgang zorg naar ziekenhuis’

Meander Medisch Centrum biedt patiënten voortaan de mogelijkheid om eenvoudiger meer digitale informatie over hun afspraak in te zien. Het ziekenhuis heeft daartoe de ZorgDomein Digitale Patiëntreis ingevoerd. De betrokken partijen delen hun visie op de ontwikkeling van en de keuze voor deze digitale stap.

Artikel bewaren

U heeft een account nodig om artikelen in uw profiel op te slaan

Login of Maak een account aan

Het zorgtraject begint bij klachten en een verwijzing van de huisarts voor een eerste afspraak in een kliniek. Dat geldt ook voor de digitale patiëntreis. Het eerste stuk is bedoeld om de patiënt zo soepel mogelijk en goed voorbereid naar de juiste plek te begeleiden. Dan is de zorg als het ware op een presenteerblaadje aan te reiken. Zonder veel handmatige acties, zodat het ook voor zorginstellingen geen tijdrovend proces is. Dat is het idee achter de Digitale Patiëntreis, die ZorgDomein, Chipsoft en Bergman Clinics hebben ontwikkeld.

In juli is het systeem bij Bergman Clinics in gebruik genomen en recentelijk besloot het Meander Medisch Centrum het in te voeren. Vooralsnog alleen bij de specialismen urologie, gynaecologie en plastische chirurgie. Het ziekenhuis ziet dit als volgende stap in de digitalisering van de service aan patiënten. ‘Door de naadloze overgang tussen de systemen van de huisarts en het ziekenhuis ervaart de patiënt het als één systeem’, zegt Vincent van Luling, directeur ICT van Meander daarover. ‘Dit is een enorme verbetering die zorgt dat de verwijzing sneller en makkelijker verloopt.’

Toegesneden op smartphone

Het systeem, vooral toegesneden op gebruik via de smartphone, werkt betrekkelijk eenvoudig. Na inloggen kan een patiënt persoonlijke berichten zien, folders, de verwijsbrief raadplegen en een overzicht van aangevraagd onderzoek. Hij kan op elk gewenst moment een afspraak maken, kiezend uit de beschikbare locaties en specialisten en krijgt direct een afspraakbevestiging.

Tienduizenden telefoontjes minder

‘Inmiddels kan bij Bergman Clinics zo’n 55 procent van de verwijzingen op deze digitale manier’, zegt Christiaan Boer, commercieel directeur van Bergman Clinics. ‘In totaal hebben we ongeveer vierduizend verwijzingen per week, dus meer dan tweeduizend zijn er digitaal te plannen. Dat scheelt dus tienduizenden telefoontjes per jaar, vertelt Boer op Qruxx.

Bredere set van toestemmingen

Meander vraagt op dit moment de patiënt alleen toestemming voor het delen van e-mail gegevens. Daarmee kan Meander de digitale patiëntreis zover als mogelijk stroomopwaarts faciliteren, laat het ziekenhuis weten. Meander met ZorgDomein in gesprek over het registeren van een bredere set aan toestemmingen.

Lees meer op Qruxx, het platform voor waardegedreven zorg.

Geef uw reactie

Om te kunnen reageren moet u ingelogd zijn. Heeft u nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.