Artikel bewaren

U heeft een account nodig om artikelen in uw profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties0

‘Direct contact met de huisarts via MijnDokter-app’

Mark van Dorresteijn
Hilderik van Schaik is huisarts in Vlissingen en een van de initiatiefnemers van de MijnDokter-app. Huisarts Van Schaik werkte eerder al met een app in de huisartsenpraktijk als pilot, nu is daar de app MijnDokter.
‘Direct contact met de huisarts via MijnDokter-app’

Artikel door: Frederieke Jacobs, SmartHealth

Over de app: Met MijnDokter staat u in direct contact met uw eigen huisarts. De app biedt naast betrouwbare informatie alle gangbare communicatiekanalen zoals telefoon, mail, videoconsult en foto’s. Hierdoor hoeft u niet meer te wachten aan de telefoon om een herhaalrecept te regelen of een afspraak te plannen. Ook kunt u bijvoorbeeld een foto aan uw huisarts laten zien van een verdacht plekje op uw arm. Dat geeft houvast en zorgt dat uw huisarts alvast een betere indruk van uw klacht(en) heeft. Een foto zegt immers meer dan 1000 woorden. En dat alles in de vertrouwdheid van uw eigen huisartsenpraktijk.

Waarom doen jullie mee met de Health app award?

‘We doen met name mee om de landelijke bekendheid van MijnDokter te vergroten. We verwachten dat patiënten zelf om de app zullen gaan vragen wanneer ze er bekender mee zijn. Dat merkten we al gelijk tijdens de pilot in onze eigen praktijk: zodra patiënten bekend zijn met de app, gebruiken ze die graag voor het leggen van contact met de huisarts. MijnDokter is een eenvoudige app die voorziet in communicatie en informatie voor de patiënt. Daarnaast streven we ernaar om in de toekomst meer functies uit te bouwen. Daar zien wij de kansen liggen, bijvoorbeeld wanneer een patiënt beschikking heeft over gevalideerde meetinstrumenten en die waarden naar zijn huisarts stuurt.’

Waarom moet MijnDokter winnen?

‘Onze aanname is dat wanneer patiënten weten van MijnDokter, we voorzien in hun behoefte. Een moderne huisarts biedt zijn patiënt een aantal kanalen aan, waarvan een app er één is. MijnDokter vergroot de bereikbaarheid van de praktijk en verkort wachttijden in de wachtruimte, bijvoorbeeld doordat patiënten vragenlijsten en formulieren via de app kunnen invullen en versturen. Ook vinden patiënten op MijnDokter inhoudelijke informatie afkomstig van betrouwbare websites. We merken dat ongeveer de helft van de gebruikers van de app primair behoefte heeft aan informatie. De app toont bijvoorbeeld video-instructiefilms van de meest voorkomende handelingen. Dat bespaart onnodige telefoontjes naar de doktersassistent en dus tijd voor de patiënt.’

Waarom is uw app zinvol?

‘MijnDokter is zinvol omdat de app de communicatie bevordert met de eigen arts en daarmee alle partijen helpt, zowel de patiënt als de arts, de doktersassistent en de praktijkondersteuner.’

Wie wordt er beter van?

‘MijnDokter is met name gericht op de patiënt, maar in principe profiteert iedereen. MijnDokter kan er ook voor zorgen dat de zorgkosten dalen, omdat mensen eerder iets delen met hun huisarts. Een gebruiker houdt op vakantie bijvoorbeeld contact met de praktijk. Stel dat een kind een vreemde uitslag krijgt wanneer de familie in het buitenland zit. Doordat je via MijnDokter een foto kunt sturen naar de eigen huisarts, hoeft een patiënt niet naar een buitenlandse arts, en dat bespaart kosten.

In onze praktijk merken we dat het leidt tot een verlaging van de werkdruk en efficiëntere bedrijfsvoering. Dat komt omdat MijnDokter een zelfsturend systeem is. De app geeft de gebruiker informatie en terugkoppeling, bijvoorbeeld hoe lang duurt het voordat je antwoord krijgt op je vraag. Ook filtert MijnDokter op urgentie in een terugbelagenda, waardoor de doktersassistent weet welke vragen van patiënten als eerste beantwoordt moeten worden en welke op een later moment.’

Wat zijn uw toekomstplannen met de app?

‘Het is zeker de bedoeling om uit te breiden met MijnDokter. Dat patiënten zelf thuis metingen zullen gaan verrichten, dat staat eigenlijk wel vast. Belangrijk is wel dat patiënten dat met een valide meetinstrument doen, en dat die informatie bij de huisarts in het systeem belandt. Dat is iets dat we met MijnDokter, in samenwerking met andere partijen, willen gaan oppakken. Wij willen gaan aangeven wat gevalideerde systemen zijn, en ook huisartsen meer inzicht geven in verdienmodellen voor digitale zorg.’

Wat is uw visie op e-health?

‘De bereikbaarheid van de huisarts ligt onder vuur. Ik heb gemerkt dat er een bepaalde barrière is onder patiënten om hun huisarts te kunnen bereiken, en daar wil ik van af. Het gaat er uiteindelijk om dat de patiënt hiervan profiteert.’

Dossier: Health app award 2015

De Health app award wordt jaarlijks uitgereikt aan de meest zinvolle app in de gezondheidszorg. In 2015 wordt de award uitgereikt tijdens het congres: Digitale Ontwikkelingen in de zorg op 26 juni in Utrecht.
Bekijk het dossier met alle berichten over de awards

Geef uw reactie

Om te kunnen reageren moet u ingelogd zijn. Heeft u nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.