Deze zorginstellingen vormen, volgens het persbericht, een voorbeeld voor het uiting geven aan marketing in de zorg. Criteria zijn het consequent en consistent positioneren als merk, het inrichten van diensten en processen vanuit de zorgconsument en daarmee bedrijfsmatige volumegroei creëren.
‘Positionering en profilering in de zorg’
Deze prijsuitreiking vond 31 oktober plaats tijdens het SBO-congres ‘positionering en profilering in de zorg’ in Scheveningen.
Marketing in de Gezondheidszorg-prijs
NIMA Marketing in de Gezondheidszorg reikt, volgens het persbericht, deze prijzen uit “met als doel organisaties in de gezondheidszorg te inspireren om marketing als discipline te ontwikkelen”.
Bijdrage
Marketing zou een sterke bijdrage kunnen leveren aan de ontwikkeling van de branche. “Organiseren vanuit de consument gedacht, herkenbaarheid creëren in keuzes en bedrijfsmatig werken zijn daarbij belangrijke begrippen,” aldus NIMA Marketing in haar persbericht.
De prijs
De ‘Marketing in de Gezondheidszorg-prijs’ bestaat uit een certificaat en een lidmaatschap van de NIMA. Claudia Zuiderwijk van Tergooiziekenhuizen: “Het doet ons goed dat een instituut als NIMA ons als inspirerend voorbeeld voordraagt. Het is een kroon op het werk van al onze medewerkers, maar ook bijzonder dat wat we zo bewust doen in de buitenwereld erkenning vindt.”
Tergooiziekenhuizen
Tergooiziekenhuizen is sinds een week de nieuwe naam van de ziekenhuizen Gooi-Noord en Hilversum. Beide ziekenhuizen waren, volgens de jury, het afgelopen jaar niet bang om naar buiten te treden met visie op consument en zorg. Dit werd vertaald in een merklabel, een nieuwe naam en een nieuw logo. “Hiermee laat Tergooiziekenhuizen zien, dat marketing gaat over strategie en innovatie m.b.t. de afstemming van diensten op de zorgconsument. En dat een herkenbare buitenkant daar een eerlijk gevolg van is, en niet andersom.”
Vision Clinics
Vision Clinics is, volgens de jury, “de eerste kliniek die zich in Nederland breed neerzet en profileert als een merk. Vision Clinics biedt daarmee een herkenbare keuze”.
Altrecht
Altrecht Geestelijke Gezondheidszorg heeft, zo stelt de jury, “het voortouw genomen in de markt van geestelijke gezondheidszorg los te maken en te profileren. Nu al vindt deze rol navolging door andere partijen”.
NIMA Marketing in de Gezondheidszorg
De NIMA groepering Marketing in de Gezondheidszorg is opgericht in 2005. Doel is om een bijdrage te leveren aan de ontwikkeling van marketing als discipline binnen de branche door middel van inspirerende activiteiten en netwerken. Dit jaar is de aanmoedigingsprijs ‘Marketing in de Gezondheidszorg 2006’ in het leven geroepen. (NIMA)