Artikel bewaren

U heeft een account nodig om artikelen in uw profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties5

Drie koplopers bij Elseviers beste ziekenhuizen

Carina van Aartsen is redacteur bij Zorgvisie, Skipr en Qruxx. Ze schrijft over alle sectoren van de zorg, maar vooral over de ouderenzorg en eerste lijn. Omdat daar nu de grootste uitdagingen liggen: voor de zorg zelf maar ook voor de samenleving. Als aandachtsgebieden heeft zij de thema´s: governance, zorgverzekeraars en financiën.
Meander Medisch Centrum in Amersfoort, het Albert Schweitzer ziekenhuis in Dordrecht en het Sint Antonius Ziekenhuis Nieuwegein zijn koplopers in de nieuwe lijst van Elseviers 'Beste ziekenhuizen'.
Drie koplopers bij Elseviers beste ziekenhuizen

Deze ziekenhuizen scoren het hoogst op medische zorg, veiligheid, effectiviteit en wachttijden.

Laagste scores: 6 ziekenhuizen

Zes ziekenhuizen hebben de laagste score: het Wilhelmina Ziekenhuis in Assen, het Deventer Ziekenhuis, De Sionsberg in Dokkum, Röpcke Sweers Ziekenhuis in Hardenberg, het Ruwaard van Putten Ziekenhuis in Spijkenisse en het Refaja Ziekenhuis in Stadskanaal. Elsevier maakt sinds twee jaar geen ranglijst meer, maar een alfbetisch overzicht met scores op verschillende onderdelen.

Ziekenhuisbrede informatie

Het Elsevier onderzoek is gebaseerd op verplicht openbare informatie. Bijna 500 indicatoren zijn verzameld, waaronder de basisset van de Inspectie voor de Gezondheidszorg en data uit Zichtbare Zorg. Hieruit heeft Elsevier 183 ziekenhuisbrede indicatoren geselecteerd. Indicatoren die niet zijn gecorrigeerd voor de samenstelling van patiëntengroepen, de zogeheten casemix, zijn weggelaten. Ook maakte Elsevier gebruik van wachtlijstgegevens van ziekenhuizen, gegevens uit patiëntenenquêtes en jaarverslagen. Dit jaar zijn ook de volumenormen van de wetenschappelijke verenigingen van heelkunde, cardiologie en urologie meegenomen. Elsevier kreeg bij de berekening ondersteuning van onderzoeksbureau SiRM.

Vertrouwde definities

Onderzoeksjournalist Arthur van Leeuwen benadrukt dat het onderzoek een hoge mate van statistische betrouwbaarheid kent en dat er geen ongefundeerde kwaliteitsoordelen zijn gegeven. “Onze methodiek is op onderdelen dezelfde als die van Zichtbare Zorg. Ook de definities voor veiligheid en effectiviteit zijn vertrouwde begrippen voor de sector. We laten de lezer zien wat alle prestatie-indicatoren nu zeggen over de kwaliteit van ziekenhuizen. Enerzijds weten we al veel over de waarborgen voor veilige en effectieve zorg, anderzijds komen we er in Nederland nog niet achter waar de beste dokters werken.” (Zorgvisie – Carina van Aartsen)

Lees ook:

AD: Sint Franciscus beste ziekenhuis

Elsevierlijst op nieuwe leest geschoeid

Elsevier: Sint Antonius opnieuw beste ziekenhuis 2009

Carina van Aartsen is redacteur bij Zorgvisie, Skipr en Qruxx. Ze schrijft over alle sectoren van de zorg, maar vooral over de ouderenzorg en eerste lijn. Omdat daar nu de grootste uitdagingen liggen: voor de zorg zelf maar ook voor de samenleving. Als aandachtsgebieden heeft zij de thema´s: governance, zorgverzekeraars en financiën.

5 REACTIES

  1. uw mening over het oordeel ziekenhuis ruwaard van putten deel ik in het geheel niet.
    laatste twee jaar veel te maken gehad met dit ziekenhuis.
    mijn oordeel is bijzonder goed,
    zowel de artsen , het verplegend personeel en de klant vriendelijkheid worden door beoordeeld met een acht.
    uw oordeel vind ik beneden peil.
    b.c.viser beverveen 339
    3205ad spijkenisse

  2. Lees alle reacties
  3. Hoe triest is het gesteld met de medische wereld als men zich moet staven via een ranglijst. Laten we gewoon weer eens doen waar we goed (in horen te) zijn, namelijk zorgen voor! Na een trieste periode zelf afhankelijk te zijn van zorg van vakgenoten heb ik menig zakdoek volgesnotterd. Laten we hand in eigen boezem steken en kijken wat en waar het beter kan. Het ging toch om de zorgvrager en niet om die oorkonde en bos bloemen?

  4. Al jaren pleit ik er voor , dat de Client/Klant bepaalt wie het beste ziekenhuis is.
    Kijkend naar Klantvriendelijkheid ; Wachttijden ; Hoe snel wordt de telefoon aangenomen om een afspraak te maken; hoe is de interne en externe communicatie met de Client ; hoe is de ICT om als Client zelf afspraken te maken ; hoe is het inzagerecht van het eigen Clientendossier geregeld ; hoe vriendelijk zijn de medische specialisten ; etc.. Als bovenstaande indicatoren goed zijn beleefd door de Client , dan laten scoren. Clientenraad laat je Stem ook eens horen in de Media. Niet afwachten , maar DOEN !

Geef uw reactie

Om te kunnen reageren moet u ingelogd zijn. Heeft u nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.