Onderzoek onder bewoners van VG-organisatie Siza in Arnhem toont aan dat het slaap/waakritme kan verbeteren door de inzet van technologie. Bewoners zijn overdag alerter en slapen ’s nachts beter.
Wachtmomenten
Het onderzoek is uitgevoerd door medewerkers van Siza en studenten van de Hogeschool Arnhem/Nijmegen onder 77 mensen met een ernstige meervoudige beperking. Zij zitten vaak maar wat te wachten en sukkelen dan regelmatig in slaap of raken op een andere manier onderprikkeld. Gedurende een jaar is bij de bewoners per kwartier in kaart gebracht wat op dat moment de meest ideale situatie voor hen zou zijn. Zo kregen de onderzoekers zicht op de wachtmomenten.
Tovertafels en trilwaterbedden
Vervolgens is met een methodiek de alertheid van deze cliënten gemeten. Daarna is per cliënt bekeken of technologische hulpmiddelen als de Tovertafel, projectors, maar ook trilwaterbedden de alertheid kunnen verhogen. Na het inzetten van de technologische hulpmiddelen werd de alertheid opnieuw gemeten en die bleek over het algemeen te zijn verbeterd.
Gelukkiger
De onderzoekers concluderen dat het algehele welzijn van de bewoners is verbeterd. Begeleiders merken tijdens individuele zorgmomenten dat cliënten ook meer tot rust komen. Daarbij zeggen begeleiders dat ze zich gelukkiger voelen in hun werk omdat ze zien dat de mensen die ze niet meteen kunnen helpen, zichzelf vermaken. Dat vermindert ook de werkdruk. Siza heeft filmpjes van het project op de website gezet.
E-healthweek
In de e-healthweek die maandag begint, willen medewerkers van Siza het belang van technologische hulpmiddelen onder ieders aandacht brengen via een roadtrip, zo vertelt adviseur marketing en communicatie Conny van den Bor. ‘Een team van medewerkers gaat alle 150 locaties af met popcorn, in een kek autootje. Op een laptop worden de filmpjes bekeken met bewoners en medewerkers van de locaties om het daarna over e-health te hebben. De bevindingen van het team op de locaties worden genoteerd, om ook echt verder te kunnen met e-health en wat de locaties nodig hebben om het cliënten en medewerkers makkelijker te maken.’