‘Een verloving moet niet eeuwig duren’

[Weekoverzicht] De bestuurlijke en juridische fusies zijn rond, het epd draait op alle locaties en de stakeholders zijn tevreden. Nu is het aan bestuurders Yvonne Wilders, Kees Wolse en Peter van Barneveld van het nieuwe Spaarne Gasthuis in Hoofddorp om de meerwaarde te bewijzen van de fusie tussen het Spaarne Ziekenhuis en Kennemer Gasthuis.
<p>V.l.n.r. Kees Wolse
V.l.n.r. Kees Wolse

Een keiharde datum waar niet aan valt te tornen: dat was 22 maart 2015 voor iedereen in de fusieziekenhuizen. ‘Dat is een van de belangrijkste lessen die ik heb geleerd van het proces’, vertelt bestuursvoorzitter Peter van Barneveld. ‘Stel jezelf een deadline en ga daar niet mee schuiven, dat zorgt alleen maar voor onduidelijkheid. Een trouwdatum stel je ook niet uit als je ten minste serieus bent over het huwelijk. Je kunt niet eeuwig verloofd blijven.’ Vasthouden aan een datum is niet eenvoudig bij een complexe operatie als een ziekenhuisfusie. Zeker niet als er ook nog op twee locaties de lancering van een nieuw epd aan gekoppeld is. Er zijn immers externe partijen bij betrokken.

Late toestemming

Zo herinnert Kees Wolse zich dat hij op 20 maart nog voor de laatste issues met de banken om tafel moest. ‘Dat zijn natuurlijk belangrijke stakeholders. En hoewel twee dagen voor de deadline de financiering wel op orde was, kwamen er te elfder ure toch nog vragen naar boven. Die hebben we allemaal prima kunnen beantwoorden maar het is wel spannend natuurlijk.’ Yvonne Wilders voegt toe: ‘Het is natuurlijk één ding om een datum af te spreken, maar je bent, zoals gezegd, ook van anderen afhankelijk. Bij ons kwam bijvoorbeeld de toestemming van de Autoriteit Consument en Markt (ACM) bijna driekwart jaar later dan verwacht, en dan heb je wel een probleem. Door extra hard te werken, los je dat dan samen op. Daar ben ik wel trots op, dat we dat met zijn allen voor elkaar hebben gekregen.’

Prijsstijgingen

Die andere externe toezichthouder, de Nederlandse Zorgautoriteit (NZa), zorgde kort na de fusie nog voor onnodige ruis. ‘Zonder enige aanleiding stonden we op 17 april ineens op een NZa-lijstje van dertien fusieziekenhuizen waar de zorg duurder zou worden door het samengaan’, vertelt Van Barneveld. Wilders vult aan: ‘Het is ons totaal onduidelijk op basis van welk rekenmodel ze bij de NZa zijn gekomen op toekomstige prijsstijgingen. Bij ons is hierover in ieder geval nooit financiële informatie opgevraagd. En ik kan je verzekeren dat we afspraken hebben met verzekeraars en ACM zodat onze prijzen niet omhoog gaan zoals NZa suggereert.’

Epic

Het contact met de stakeholders was overigens niet het aspect waar de meeste tijd en aandacht in is gaan zitten. ‘Ik zou zeggen dat de implementatie van het epd van Epic het meeste van de organisatie heeft gevergd’, zegt Wilders. ‘Epic heeft volgens ons het beste epd op de markt, maar vraagt wel om veel verandering binnen je organisatie. Om in één epd te kunnen werken, moesten vakgroepen hun werkprocessen heel goed op elkaar afstemmen. Daardoor kwam automatisch de samenwerking tot stand tussen het oude Spaarne Ziekenhuis en oud-KG. Niet altijd gemakkelijk, maar alles draaide toen op de 22e de knop werd omgezet.’

Het epd biedt patiënten de mogelijkheid om met hun DigiD-code in te loggen op een online portaal waar al hun medische informatie te zien is, inclusief verwijsbrieven van de huisarts. Wolse: ‘Dat betekent dat het ziekenhuis ook helemaal is ingericht om via dit epd te werken. Dus geen aparte lijntjes meer tussen de verschillende afdelingen. Dit voorkomt miscommunicatie en fouten. De apotheek checkt bijvoorbeeld via het portaal de medicatie die artsen voorschrijven. Alles is inzichtelijk en dat verhoogt de kwaliteit van zorg.’

Bijklank

Volgens Van Barneveld is kwaliteitsverhoging een belangrijk fusiedoel. ‘Maar het gaat nog meer om de totale visie waarbij we als Spaarne Gasthuis te gast zijn in elkaars leven. Fuseren heeft tegenwoordig de bijklank van marktgebied veroveren of winst maken. Als ziekenhuis dienen wij een maatschappelijk doel. De samenwerking betekent voor ons primair het behoud van topzorg in deze regio. Met ons oncologisch centrum en het moeder-kindcentrum voorop. Dat daar samenwerking voor nodig is, was allang duidelijk. Deze samenwerkingsvorm ligt praktisch gezien het meest voor de hand. De uitdaging die we ons daarbij gesteld hebben, is dat we die zorg zo gastvrij mogelijk aanbieden. Dat we als het ware midden in het leven van onze bezoekers en patiënten willen staan. Dat is de uitdaging waarop wij afgerekend mogen worden.’

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.