Farmaceutische bedrijven maken geen gebruik van social media

Nederlandse farmaceutische bedrijven maken geen gebruik van social media. Dat blijkt uit onderzoek van Gezonde scepsis.
Farmaceutische bedrijven maken geen gebruik van social media

Als voornaamste redenen noemen de bedrijven de dilemma’s rond de informatie over medicijnen die deelnemers op social media plaatsen, het gebrek aan regelgeving en het rapport ‘Informatieaanbod op internet’ dat Gezonde scepsis in augustus 2009 uitbracht.

Marketingcommunicatie

Farmaceutische bedrijven oriënteren zich wel op de mogelijkheden om social media voor hun marketingcommunicatie in te zetten, maar doen dit niet . De bedrijven aarzelen om sociale media te gebruiken omdat gebruikers onbedoeld onjuiste medische adviezen zouden kunnen geven. Zowel de deelnemer die een bericht plaatst als de beheerder van het platform zijn verantwoordelijk voor de informatie. Het ontbreken van een heldere richtlijn over social media van de zelfreguleringinstanties Code Geneesmiddelenreclame (CGR) en Keuringsraad Openlijke Aanprijzing Geneesmiddelen (KOAG) werpt voor hen een drempel op. In de Verenigde Staten en enkele Europese landen maken farmaceutische bedrijven al wel gebruik van social media bij de marketing van hun geneesmiddelen. (ICTzorg – ICTzorg / Twitter)

ICTzorg magazine

Meer weten? Word nu abonnee van ICTzorg.

Lees ook:

UMCN ‘community leader’ Social Media Health Network

Een derde van de Britse zorgorganisaties gebruikt sociale media

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet u ingelogd zijn. Heeft u nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.