Als voornaamste redenen noemen de bedrijven de dilemma’s rond de informatie over medicijnen die deelnemers op social media plaatsen, het gebrek aan regelgeving en het rapport ‘Informatieaanbod op internet’ dat Gezonde scepsis in augustus 2009 uitbracht.
Marketingcommunicatie
Farmaceutische bedrijven oriënteren zich wel op de mogelijkheden om social media voor hun marketingcommunicatie in te zetten, maar doen dit niet . De bedrijven aarzelen om sociale media te gebruiken omdat gebruikers onbedoeld onjuiste medische adviezen zouden kunnen geven. Zowel de deelnemer die een bericht plaatst als de beheerder van het platform zijn verantwoordelijk voor de informatie. Het ontbreken van een heldere richtlijn over social media van de zelfreguleringinstanties Code Geneesmiddelenreclame (CGR) en Keuringsraad Openlijke Aanprijzing Geneesmiddelen (KOAG) werpt voor hen een drempel op. In de Verenigde Staten en enkele Europese landen maken farmaceutische bedrijven al wel gebruik van social media bij de marketing van hun geneesmiddelen. (ICTzorg – ICTzorg / Twitter)
ICTzorg magazine
Meer weten? Word nu abonnee van ICTzorg.
Lees ook:
UMCN ‘community leader’ Social Media Health Network
Een derde van de Britse zorgorganisaties gebruikt sociale media