De cijfers zijn verzameld onder de leden van het Netwerk Online Hulp (waaronder landelijke organisaties als de Kindertelefoon, Juridisch Loket en Sensoor) en de grootste leveranciers van online hulpplatformen (MindDistrict en IPPZ). De cijfers worden morgen gepresenteerd op het landelijke Congres Online Hulp.
Groei
De groei wordt met name veroorzaakt doordat steeds meer mensen die bij een ggz- of maatschappelijk werkinstelling aankloppen een blended behandeling aangeboden krijgen; een combinatie van online en face-to-face contact. Frank Schalken, directeur van E-hulp.nl: ‘Voor veel mensen met psychosociale problemen is het bezoek aan een instelling belastend. Ze moeten vrij vragen van hun werk en durven dan vaak niet de echte reden te vertellen. Mensen zijn gewend om via internet hun bankzaken te regelen en vinden het ook steeds normaler om hun gezondheid via internet te regelen. Uit wetenschappelijk onderzoek blijkt dat online hulpverlening net zo effectief is als face-to-face contact.’
Belemmeringen
Hoewel het gebruik van online hulp ieder jaar stijgt, hebben de meeste cliënten nog steeds face-to-face contact met een hulpverlener. Schalken: ‘Ik verwacht dat het over vijf jaar precies andersom is. Daarvoor is het wel nodig dat belemmeringen worden weggenomen. Zo worden instellingen in de ggz gestraft als ze cliënten online meer zelf laten doen. Die instellingen hebben wel de kosten van het systeem, maar krijgen vervolgens minder opbrengsten omdat de contacttijd per cliënt vermindert. Gelukkig heeft de minster toegezegd dat ze dergelijke belemmeringen wil gaan wegnemen.’
‘Uit wetenschappelijk onderzoek blijkt dat online hulpverlening net zo effectief is als face-to-face contact.’
Tsja, voor die paar procent die het hele traject afmaakt waarschijnlijk wel. Wat er niet bijstaat is dat het grootste deel van de gebruikers daarvan tussentijds afhaakt. Ook dat is wetenschappelijk bewezen.