De reden dat het gebruik van tablets nog relatief laag is, komt volgens 45 procent door technische beperkingen zoals gebrek aan Wifi of 3G netwerk. Daarnaast wordt door een vijfde van de ondervraagden het privacybeleid van de medische instelling waar ze werken genoemd als oorzaak.
Mogelijkheden tablets en smartphones
Mogelijkheden voor het gebruik van smartphones en tablets zien de medisch specialisten vooral bij het lezen van vakliteratuur. 83 procent van de ondervraagden geeft aan zich via zijn mobiele device op de hoogte te willen houden van ontwikkelingen in zijn vakgebied. Ook e-learning (53 procent), informatievoorziening naar patiënten (43 procent) en communicatie met collega-artsen (38 procent) scoren goed als het gaat om mogelijke voordelen van het beroepsmatig gebruik van tablets en smartphones.
Beroepsmatige nadelen
42 procent van de ondervraagden geeft aan geen nadelen te zien in het gebruik van tablets en smartphones bij hun werkzaamheden. Slechts een respondent gaf aan helemaal geen beroepsmatige voordelen te zien in het gebruik van mobiele apparaten.
(Zorgvisie/ICT – Mark van Dorresteijn | Twitter | Foto: ANP )
Het biedt niet alleen efficiency maar ook een kans om andere zaken direct te regelen. Hierbij zou je kunnen denken aan printen, bijv. labels voor op bloedbuisjes, informatieverstrekking aan patient, dossierlabels printen welke bij patient achterblijft (in de thuiszorg). Kortom: biedt nieuwe kansen om nog efficienter te gaan werken met als resultaat meer mensen kunnen helpen en meer tijd voor de passie van het werk (minder administratieve tijd kwijt, meer zorg aan patienten)
Ik maak als psychomotorisch therapeut (geen arts) veel gebruik van mijn iPad tijdens de therapie. Het is echt een meer waarde voor zowel de client als voor mij (bespaart rapportage tijd). Ik ben hierdoor instaat om opgedaagde ervaring tijdens de therapie concreet te maken voor de client en na de therapie op papier mee te geven.
De vraag is dan ook tegen welke probelemen loop je als hulpverlener aan en kan je dit met bestaande technologie oplossen.
Voorbeeld
http://www.changinghealthcare.nl/ehealth-een-kans-voor-vaktherapie/
Helemaal eens met Joop. En communicatie met collega’s scoort ook al zo slecht.
Overigens: een kwalitatief onderzoek dat als resultaten met percentages komt bij een populatie van 60??? Lekker betrouwbaar…
Medische vakliteratuur lezen op een tablet of smartphone lijkt me geen pretje. Gewoon een slap excuus om aan een leuk speeltje te komen lijkt me. Slechts 26 specialisten willen deze hulpmiddelen gebruiken voor de informatievoorziening naar de patiënt. Terwijl dat toch het primaire proces is in de zorg en dus alleen dat de inzet van dit soort hulpmiddelen rechtvaardigd.