Arno Beek is financieel directeur van zorgonderneming Voorzet die via het persoonsgebonden budget (pgb) begeleiding biedt aan mensen met een autismespectrumstoornis. Deze cliënten behoren tot de doelgroep die vanwege de maatregel op het pgb straks alleen via instellingen voor zorg in natura (zin) begeleiding kan inkopen. Beek laat echter weten dat hij geen zorg in natura kan laten leveren omdat zijn instelling door het zorgkantoor wordt geweerd van de markt. “We voldoen aan alle voorwaarden en geschiktheideisen. Bij drie zorgkantoren hebben wij een offerte ingediend en van alle drie hebben wij het bericht gekregen dat we aan alle eisen voldoen. Maar doordat ze besloten hebben niet meer dan één nieuwe aanbieder per regio per sector te contracteren hebben onze cliënten gewoon pech.”
Afwijzing Achmea
In de afwijzingsbrief van het zorgkantoor van Achmea schrijft de zorginkoper: “Wij laten per regio, per kavel (extramuraal en dagactiviteiten) maximaal één nieuwe aanbieder toe. Voor de ggz hebben meer dan vijftig nieuwe aanbieders een offerte ingediend. Een groot aantal hiervan voldeed aan de geschiktheidseisen. Dit leidt ertoe dat wij steeds keuzes hebben moeten maken. Wij hebben het aanbod van de nieuwe aanbieders vergeleken met het aanwezige zorgaanbod en beoordeeld op basis van de beste invulling van leemtes in het bestaande zorgaanbod. Hierbij is de keuze niet op uw offerte gevallen.”
Reguliere zorg
De cliënten van Beek zijn dus aangewezen op het bestaande aanbod van zin-aanbieders. Dat is volgens Beek problematisch omdat deze niet zijn toegerust om flexibele zorg te leveren. “De ondernemingen die nu massaal geweigerd worden zijn juist wel in staat om om half negen ’s avonds ad hoc begeleiding te leveren aan een klant. De reguliere zorg kan daar vanwege cao-afspraken en andere regels helemaal niet zo flexibel mee omgaan.”
Te weinig plek
Bovendien is het volgens Beek zo dat de reguliere zin-instellingen niet voldoende plekken hebben om alle cliënten op te vangen die nu worden bediend door instellingen zoals de zijne. “De enige conclusie die je kunt trekken is dat de cliënten van mij en vrijwel alle andere pgb-aanbieders met lege handen komen te staan. Hun zorg verdwijnt gewoonweg. En hier is natuurlijk ook de besparing op gebaseerd die het kabinet heeft ingeboekt.” (Zorgvisie – Wouter van den Elsen / Twitter)
Lees meer:
Zzp’ers genegeerd door zorgkantoren
Minder uren zorg voor pgb-houders
Nieuwe regeling pgb heeft haken en ogen
Zorgvisie magazine
Interesse in meer achtergronden? Word nu abonnee van Zorgvisie.
Slechte zaak, je zou altijd moeten kunnen onderhandelen met zoveel mogelijk spelers!
schrik me een ongeluk, ik lees dit op mijn werk, maar het gaat om persoonlijke aangelegenheid. Na 1.5 jaar trekken hebben we vanaf mei jl zorg voor mijn zwager kunnen regelen ( 6 uur per week begeleiding + nog huish hulp geindiceerd. Goede mensen van voorzet bezig ( 2 man blijkt nodig). houdt dat per 1-1 2012 weer op omdat ze geen AWBZ erkennig krijgen? we waren al bevreesd.Wat moet er nu met mijn zwager en met ons? Er is geen goed hulp voor hwem te vinden, asnders dan Voorzet. Of wonen tussen jonge autisten, is dat kwaliteit van zorg?
Los nog van het feit dat de ”klant ( ahum niks klant die niet kan kiezen)weer aan allerlei nieuwe mensen moet wennen. we weten niet mer hoe het moet. verhuizen met begeleiding die hem niet kent, en zijn financien? en persoonlijke zorg? alles weer opnieuw?
Hier waren we ook bang voor,
Marktwerking kan niet zonder een vorm van marktregulering. De vraag is of de zorgverzekeraar de rol van marktmeester moet of mag invullen en of het niet toelaten van zorgaanbieders past binnen die rol.
De financiële ruimte van de markt wordt afgebakend door de geïndiceerde zorg van de zorgconsumenten. Het niet toelaten van zorgaanbieders beperkt dus de keuze van consumenten en neemt daarmee een prikkel uit de markt en is dus ongewenst gedrag van zorgverzekeraars. Zorgverzekeraars hebben geen belang bij ‘onvoorspelbaar’ gedrag van de markt door keuzevrijheid van de consument, want dat brengt risico’s met zich mee.
Daarbij is schaalvergroting het walhalla voor een zorgverzekeraar, terwijl in deze moderne tijd is bewezen dat men ook op kleine schaal succesvol kan zijn en kwaliteit kan leveren. Dat een deuk in het ego van de zorgverzekeraars zijn die met nog enkele overnames te gaan de ultieme schaalgrootte zouden hebben bereikt.
Dat brengt ons bij het antwoord op de vraag of je een zorgverzekeraar de zorgmarkt kunt laten reguleren… nee dus.
wil de zorg nog enige kwaliteit en opleidingsmogelijkheden garanderen, zorgen voor continuïteit en een goede rechtspositie en boterham voor medewerkers, dan is enige marktregulering zo gek nog niet. Zelfstandige professionals die hun opleiding bij reguliere instellingen hebben genoten kunnen makkelijk ondernemen, maar creert geen level playing field
wil de zorg enigzins kwaliteit borgen, opleidingen goed organiseren, continuïteit garenderen en voor medewerkers een goede boterham opleveren, dan is enige marktregulering helemaal zo gek nog niet.
@Martijn: de zorgkantorenn geven expliciet aan niet te besteden volgens de europese regels.
Tja dat was al te verwachten! Te triest voor woorden, maar ook hieruit blijkt weer dat de PGB plannen van de staatssecretaris absoluut niet goed doordacht zijn. Zorg op maat zal op deze manier verdwijnen en naast de ZZP’ers zijn vooral de cliënten zwaar de dupe!
Men besteed aan volgens de europese regels. Hierin staat dat ze concurentie moeten toelaten. Je kan de aanbesteding nietig laten verklaren. De meeste treden in gesprek omdat ze het weten.
@Ellert: Het gaat ook over de financiering. Zonder geld kan je heel veel in de markt zetten maar kan niemand er een boterham mee verdienen. De grote angst die er bij veel ondernemers nu leeft (waar enkele voor tienduizenden euro’s hebben geïnvesteerd in de verwachting om kwaliteit te kunnen blijven leveren) is dat er straks geen zorg meer afgenomen word omdat er geen geld voor beschikbaar is.
En als nu eens de ZZP-ers zelf een label in de markt zetten en dat zonder AWBZ financiering aanbieden. Via Internet, met agenda, met functionaliteiten van een internetwinkel, met functionaliteiten om de kwaliteitsscore per dienstverlener enz.
Kortom, de ZPP-ers moeten hun eigen markt scheppen. Zonder de overhead van reguliere instellingen kon dit nog wel eens best concurrerend zijn op prijs. (en uiteraard kwaliteit)
NB: de zorgkantoren gaan verdwijnen.
Allemaal juridisch afgedicht: geeeneen zzp- er kan aan die bulk van papieren “kwaliteits”regels voldoen. Hoezo marktwerking?
Heeft allemaal met machts- en afhankelijkheidsposities te maken….
@Pieter. Dat dacht ik ook toen ik het las, maar er zijn tekenen dat het beroerde inkoopbeleid van Achmea aan het schuiven is.
@Pieter. Dat dacht ik ook toen ik het las, maar er zijn tekenen dat het beroerde inkoopbeleid van Achmea aan het schuiven is.
Treffend dat Achmea hier wordt geciteerd. Mijn ervaring met de zorginkoop van Achmea is dat de arrogantie ervan af druipt.
Maar moet dhr. Beek dan niet voldoen aan CAO afspraken? Kan hij daarom goedkoper werken?
Een woord schandalig!
Moet de NMa hier niet eens naar gaan kijken? Mogen de zorgkantoren de markt reguleren? Waar blijven de mogelijkheden tot ondernemend perspectief? Ik zie nergens dat zorgkantoren de stekker (om met mevrouw Sap te spreken)er uit trekt. Het zorgkantoor houdt hierdoor mijns inziens monopolies in stand.