Artikel bewaren

U heeft een account nodig om artikelen in uw profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties0

Gehandicapten dupe van digitalisering

MAARSSEN - Gehandicapte leerlingen in het reguliere onderwijs dreigen de dupe te worden van digitale discriminatie. De snel oprukkende digitale lesmiddelen houden geen rekening met de beperkingen van deze leerlingen, waar door het steeds moeilijker wordt om gewoon onderwijs te volgen.

In het Nederlands Dagblad noemt woordvoerder Henk Snetselaar van de WEC-Raad, die de belangen van speciaal onderwijs behartigt, de ontwikkeling ‘absurd’. “De overheid wil graag dat deze kinderen naar het gewone onderwijs gaan. Daarom wordt het speciaal onderwijs wegbezuinigd. Maar vervolgens is er voor extra aanpassingen in het gewone onderwijs geen geld. Kinderen die extra zorg nodig hebben, haken hierdoor af.”

Toegankelijk lesmateriaal

Het probleem zit hem volgens Snetselaar in het groeiende gebruik van digitale lesmiddelen, als internet, cd-rom of elektronische examenformulieren. Speciale computerprogramma’s voor visueel gehandicapten zijn vaak niet in staat dergelijk materiaal te lezen. Lichamelijk gehandicapte leerlingen hebben vaak weer problemen met het gebruik van een muis.

De WEC-Raad pleit daarom voor een wettelijke verplichting om lesmateriaal toegankelijk te maken. (ZorgVisie – Philip van de Poel)

Geef uw reactie

Om te kunnen reageren moet u ingelogd zijn. Heeft u nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.