Artikel bewaren

U heeft een account nodig om artikelen in uw profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties0

Gezondheid in eigen handen

Het is tijd om de zorg in Nederland heel anders aan te organiseren. In die overtuiging werken Rode Kruis Ziekenhuis, ViVa! Zorggroep, Huisartsen Zuid- en Midden-Kennemerland en Heliomare aan effectievere patiëntenzorg, in samenwerking met gemeenten, regionale welzijnspartijen en paramedici. Een belangrijke rol is weggelegd voor Positieve Gezondheid, preventie en technologie.

“Als we niets doen, dan wordt het gat tussen de zorgvraag en het zorgaanbod nóg groter”, waarschuwt Lina Mooren, Regionaal Programmamanager. “En dat leidt tot taferelen die niet passen bij de hoogwaardige zorg die we kunnen bieden.”

Digitaal Gezondheidscentrum

Eind oktober is het Digitaal Gezondheidscentrum (DGC) officieel gelanceerd. Een regionaal initiatief om patiënten met chronische ziekte(n) vanuit hun eigen huis te ondersteunen bij hun gezondheid; op alle vlakken, van lichamelijk en mentaal tot sociaal.

Mooren: “We willen interventies effectiever aanbieden om de problemen van de patiënten fundamenteel te kunnen aanpakken. Dat vraagt om een bredere blik op de gezondheid en een proactieve benadering, met Positieve Gezondheid als uitgangspunt. We ondersteunen zo in de veerkracht van de mens.”
In de praktijk betekent deze benadering dat patiënten niet meer met een zekere regelmaat ‘op consult’ komen. Mensen worden momenteel op afstand begeleid door een verpleegkundig telecoach. Die signaleert op geleide van thuismetingen of vragenlijsten, ingevuld in de app. Verpleegkundig telecoaches voeren ook gezondheidsgesprekken via beeldbellen. Het resultaat van zo’n gesprek is een gezondheidsdoel met plan van aanpak. Het gaat dan bijvoorbeeld over bewegen, hulpmiddelen in huis of andere manieren om met je ziekte om te gaan.

Mooren: “Om die brede benadering gestalte te geven, werken we binnen het DGC als regio samen, zowel medisch als sociaal domein.”
“We moeten de zorg- of hulpvraag laten landen waar die het beste tot zijn recht komt”, zegt Erik Kapteijns, longarts bij het Rode Kruis Ziekenhuis en ambassadeur van zorginnovatie. “Als arts wil ik op een dag graag meer tijd hebben voor de patiënten op mijn spreekuur, zodat ik op dat moment écht wat kan betekenen gezien de steeds complexer wordende en toenemende zorgvraag. Dankzij de nieuwe aanpak heb ik nu steeds meer consulten waarbij ik echt op mijn medisch ‘dokterschap’ wordt aangesproken. Tegelijkertijd krijgen patiënten voor ander type hulpvragen direct het juiste aanbod via het DGC.”

Controle over de ziekte

Cruciaal bij deze (digitale) benadering is efficiënte, gebruiksvriendelijke technologie. Het DGC maakt daarom onder meer gebruik van de Patient Journey App. Mooren: “Er zijn meer apps die uitblinken in het op afstand meten van vitale waarden, maar die werken dikwijls volgens een vast stramien. Deze flexibele app gaat uit van ónze behoefte om verder te kijken dan naar alleen naar die ziekte.”

“We zochten een app waarin we ons bruisende idee konden gieten, die 360-graden blik, waardoor we de patiënt beter kunnen begeleiden op alle vlakken die de gezondheid beïnvloeden”, vertelt Kapteijns. “Een app waardoor patiënten meer handvatten krijgen om hun gezondheid meer in eigen handen te hebben.
De Patient Journey App is een intuïtieve app, die ze makkelijk kunnen gebruiken. Laatst hoorde ik een patiënt zeggen: ‘Sinds het DGC heeft de ziekte geen controle meer over mij, maar heb ik controle over mijn ziekte.’ Dat is natuurlijk het ultieme doel.”

Zorginnovatie vraagt om lange adem

Mooren roept vakgenoten op het avontuur en gesprek met elkaar aan te gaan over het anders organiseren van zorg. “Durf ook breder te kijken dan alleen je eigen vakgebied. Juist door die multidisciplinaire aanpak en samenwerking is het mogelijk om grote stappen te zetten. We hebben elkaar, zorgorganisaties en welzijnspartners, namelijk heel hard nodig in het leveren van goede zorg.”
“Wie aan zorginnovatie gaat doen, moet over een lange adem beschikken”, geeft longarts Kapteijns ten slotte mee. “Veelbelovende initiatieven kunnen tegenvallen of mislukken. Accepteer dat gewoon, neem een diepe teug lucht en zet door.”

Patient Journey App

De Patient Journey App is een wetenschappelijk bewezen tool die realtime inzicht biedt in de voortgang van patiënten, gepersonaliseerde informatie
verschaft op het juiste moment en waarmee zorgverleners in contact blijven met hun patiënten. Kijk voor meer info op de website.

Erik Kapteijns, longarts
Rode Kruis Ziekenhuis
Lina Mooren, regionaal
programmamanager Digitaal Gezondheidscentrum

Geef uw reactie

Om te kunnen reageren moet u ingelogd zijn. Heeft u nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.