Gynaecoloog bedenkt waarneem-app

Met de Switchboard app weten collega-specialisten en de telefonisten op de centrale van het ziekenhuis steeds wie er precies dienst heeft.
app.fotolia.jpg
Foto: Fotolia

Doel is dat nooit meer de verkeerde arts wordt gebeld. De app is bedacht door gynaecoloog Chantal Wingen. De technische ondersteuning is uitgewerkt door Luuk Stultiens, echtgenoot van Van Wingen en ‘nog een aantal mannen van specialisten’.

Stress
De telefooncentrale van het ziekenhuis is de plek waar men precies hoort te weten welke specialist er op welk moment dienst heeft. Dit gaat doorgaans met lijstjes, die worden doorgegeven door secretariaten en handmatig moeten worden ingevoerd. Het gebeurt veelvuldig dat artsen hun diensten, of delen van diensten, ruilen. Al deze veranderingen horen te worden doorgegeven aan de telefooncentrale. De telefonisten zijn dus de hele tijd bezig met het updaten van de lijstjes. Stultiens: ‘Je kunt je voorstellen hoeveel stress dat dagelijks geeft. Vervolgens bellen ze artsen wakker die geen dienst hebben, wat tijdverlies oplevert. Denk aan de spoedeisende hulp waar een patiënt ligt met hartklachten voor wie de dienstdoend cardioloog moet worden gebeld.’ 

Realtime
Met de Switchboard app kunnen alle specialisten realtime, in een veilig systeem, hun dienstlijst up tot date houden. Het risico op fouten vermindert sterk en het kost de telefonisten uren minder werk, zo stelt Stultiens. ‘Bovendien legt deze werkwijze de verantwoordelijkheid bij degenen bij wie hij hoort: de specialisten zelf.’

Planningsmodule
Bij de app hoort een planningssysteem: ‘Planpower’. Een honderdtal specialisten heeft het systeem uitgetest. Enkele vakgroepen in verschillende ziekenhuizen werken er mee. Met de Switchboard app willen Van Wingen en Stultiens nu hele ziekenhuizen gaan bedienen. Installatie van de planningsmodule kost zo’n 75 euro per uur. Als het snel is ingeregeld, komen de kosten voor een vakgroep van gemiddelde grootte op 2000 euro uit. Het gebruik van de app is gratis. 

Dossier Apps
Zorgverleners en patiënten maken steeds vaker gebruik van medische apps op hun smartphone of tablet. Apps maken zorgregistratie en zelfmanagement eenvoudiger.
Lees meer >>

1 REACTIE

  1. Op zich een mooie ontwikkeling om lijstjes te vervangen door digitale lijsten met mobiele toegang via een app.
    Opmerkelijk is echter dat er hiervoor nu een speciale applicatie is ontwikkeld, terwijl de meeste ziekenhuizen al jaren roostersystemen inzetten voor het roosteren van hun personeel. Deze systemen voorzien daarbij al jaren in mobiele apps met ruil- en "zelfrooster" functionaliteit.
    Vaak worden de roosters van specialisten hierin echter niet meegenomen. Een gemiste kans! Want juist het specialistenrooster is vaak bepalend voor de benodigde inzet van verplegend personeel.
    Een integrale aanpak van het roostervraagstuk (dus inclusief het rooster van de specialisten) zou een efficiënte planning en inzet van mensen en middelen dus nog meer ten goede komen.
    Dre Thewessen

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.