Artikel bewaren

U heeft een account nodig om artikelen in uw profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties3

‘Help slordige patiënt met medicatie’

Mark van Dorresteijn
De behandeling van chronisch zieke patiënten heeft veel meer effect als zij hun medicijnen op de juiste manier innemen. Dat schrijven onderzoekers van de universiteiten van Maastricht, Wageningen en het Britse Brighton in het wetenschappelijke tijdschrift Archives of Internal medicine.
‘Help slordige patiënt met medicatie’

De onderzoekers vinden dat patiënten die slordig omgaan met hun medicatie extra instructie moeten krijgen. Wanneer patiënten de medicatie op de juiste manier innemen kan het percentage successen met veertig procent toenemen.

Risico wordt onderschat

Veel patiënten met chronische aandoeningen nemen hun medicatie niet goed in. Zij onderschatten het risico van gemiste doseringen of vergeten de medicijnen in te nemen. “Daardoor is het rendement van de behandeling vaak niet optimaal en de behandeling aanzienlijk duurder”, aldus de onderzoekers. “Dat komt omdat er extra medische onderzoeken nodig zijn, patiënten meer of duurdere medicijnen krijgen of omdat zij moeten worden opgenomen in het ziekenhuis.” (Zorgvisie – Mark van Dorresteijn)

Lees ook:

‘Wet bepaalt dat medicijnen teruggaan naar apotheek’

‘Ruim een kwart neemt medicijnen mee naar huis’

Verbetertraject halveert aantal medicatiefouten

Zorgvisie magazine

Interesse in meer achtergronden? Word nu abonnee van Zorgvisie.

3 REACTIES

  1. Slordige patiënten????? Slordige voorschrijvers! Ana heeft gelijk, het is vaak onbegrijpelijk voor patiënten, als ze naar huis gaan lopen ze wat medicatie betreft met grote vraagtekens in hun ogen, niet te verwarren met de dollartekens in de ogen van de farmaceutische industrie, veel te grote verpakkingen en toch nog steeds onduidelijke bijsluiters. Met de kennis van zaken van de apothekersassistenten is het ook droef gesteld soms, en de apotheker blinkt vaak van afwezigheid. De artsen hebben geen tijd, of nemen die niet en wij doen ons best, maar time is money zegt mijn baas!

  2. Lees alle reacties
  3. Jeetje Ria, je bent me net voor! Ludiek hé? Betere uitleg….. nu, het kan zijn dat het iets helpt bij mondige patiënten, maar dan moet het wel uitleg worden over wat men slikt en waarom de hoeveelheid en niet alleen “drie blauwe en twee witte”! Ik heb jarenlang de week-medicijndozen gevuld, met uitleg, telkens weer, maar dat duurt wel meer dan een half uur en er stond 15 minuten voor, de laatste keer. Die andere 15 minuten haal je er dan bij de volgende patiënt af. En wie gaat die voorlichting dan geven als wij het niet doen? De apotheek, die je doopceel licht ten overstaan van de andere klanten? De dokter, de specialist? In begrijpelijke patiëntentaal? De familie? Of krijgen de patiënten er weer een onleesbaar boekje bij met een door de zorgverzekeraar bekostigde bril? Het klopt er is veel verspilling en het zou een stuk efficiënter kunnen. Niet alleen wat geld betreft maar zeker wat betreft de effectiviteit. Met tijd voor één op één begeleiding wat medicatie betreftzouden veel patiënten zelfs beter kunnen worden van de medicatie, dat was het doel, toch? De niet voorschrijvende professionals doen hun best en de rest?

Geef uw reactie

Om te kunnen reageren moet u ingelogd zijn. Heeft u nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.