Bedenk voor uzelf wat weerstand betekent. Wanneer voelt weerstand voor u vervelend? Als leider heeft u waarschijnlijk al eens meegemaakt dat teamleden zich verzetten. Bijvoorbeeld nadat er discussies zijn gevoerd tijdens een vergadering en beslissingen zijn genomen. De volgende dag ziet u toch nog een bericht van een collega die terug wil komen op het besluit. Hoe gaat u hiermee om?
Maak u zorgen als er geen weerstand is
Vaak willen leiders geen weerstand in hun team. Maar weerstand is een constante factor. U moet u eerder zorgen maken als er geen weerstand is. In een gezond team worden discussies gevoerd en worden nieuwe perspectieven verkend.
Het is normaal dat u als eerste reactie geïrriteerd raakt van weerstand. Maar probeer als leider uit te zoomen en te begrijpen waar die weerstand vandaan komt. Het kan een teken zijn van betrokkenheid en een signaal dat processen beter kunnen.
Weerstand heeft invloed op het proces
Er zijn twee soorten weerstand: gezonde weerstand, die leidt tot verbetering, en saboterende weerstand, die het proces vertraagt. Het is belangrijk om als leider samen met het team te bepalen wat acceptabele weerstand is.
Weerstand is niet leuk maar heeft wel een functie
U hoeft weerstand niet meteen op te lossen. Het kan een functie hebben en u kunt het gebruiken om vooruit te komen. Het is een signaal dat u van richting moet veranderen. Vaak gegeven door een betrokken medewerker. Het is belangrijk om de waarde van weerstand in te zien en te begrijpen dat het een indicator van resultaat kan zijn.
Zonder weerstand geen vooruitgang
Weerstand duidt op betrokkenheid en geeft aan dat er ruimte is voor verbetering in de processen. Hoewel het soms ongemakkelijk kan aanvoelen, is het eigenlijk een positief signaal binnen teams. Het betekent dat mensen actief deelnemen aan het proces en bereid zijn om veranderingen aan te brengen. Als leider loopt u vaak voorop en het kan frustrerend zijn wanneer mensen tegenstribbelen. Maar laten we de waarde van weerstand erkennen, zelfs als het oncomfortabel is. Het opent de deur naar nieuwe ideeën en verbeteringen die anders misschien over het hoofd worden gezien.
Laat de weerstand er zijn en ga het gesprek aan met uw team. Dit kan leiden tot een betere samenwerking en resultaten.