Artikel bewaren

U heeft een account nodig om artikelen in uw profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties3

Hoge uitstroom zorgmedewerkers bij ‘zieke organisatie’

Heeft een zorgorganisatie te maken met een hoge uitstroom van medewerkers dan gebruikt de bestaande personeelsbezetting meer zorg. Deze correlatie is gebleken uit de jaarlijkse analyse van IZZ naar het zorggebruik van zorgmedewerkers. Wanneer een zorgorganisatie aandacht geeft aan gezond werken, is de uitstroom van medewerkers minder groot.
Kranke Frau

Uit de analyse blijkt dat het zorggebruik van zorgmedewerkers dit jaar weer is toegenomen. De in 2014 ingezette trend van stijgend fysiotherapiegebruik zet door. In de zorgsector is het percentage gebruikers van fysiotherapie in 2016 gestegen naar bijna 32. Deze toename is procentueel ruim een verdubbeling ten opzichte van voorgaande jaren. Ter vergelijking, het gebruik van werkend Nederland is 26 procent. Daarnaast kreeg in 2016 één op de twintig zorgmedewerkers psychische zorg (van 5 procent naar 5,5 procent), waaronder met name vooral jonge zorgmedewerkers.

Psychische belasting

Verder blijkt dat een zorgorganisatie die te weinig aandacht besteedt aan gezond werken een groot risico loopt. Eenmaal beland in de negatieve spiraal van hoge werkdruk, hoog verzuim en hoog zorggebruik is de continuïteit van de zorgorganisatie in een krappe arbeidsmarkt mogelijk in gevaar. De overgebleven zorgmedewerkers gebruiken zelf meer zorg en gaan eerder op zoek naar een andere baan. Dit zorgt voor een hoger aantal vacatures binnen de organisatie. Met als gevolg: hogere fysieke en psychische belasting bij de medewerkers. Door het actuele probleem van de krapte op de arbeidsmarkt is aandacht voor de gezondheid van de eigen mensen hard nodig.

Werkklimaat

In de analyse heeft IZZ ruim 550 zorgorganisaties met elkaar vergeleken. De verschillen tussen zorgorganisaties onderling zijn heel groot: het fysiotherapiegebruik onder medewerkers varieert van 13 procent tot 76 procent. En in psychische zorg loopt het gebruik uiteen van 1 procent tot 19 procent. Het zorggebruik van medewerkers in de zorg is dus sterk afhankelijk van de organisatie waar iemand werkt. Uit wetenschappelijk onderzoek weet IZZ dat het organisatieklimaat een bepalende en beïnvloedbare factor is als je gezond en veilig werken van medewerkers in de zorg wilt verbeteren. Medewerkers hebben daardoor minder klachten en dat leidt tot minder uitstroom en minder verzuim.

Reactie FNV

Elise Merlijn, bestuurder FNV Zorg & Welzijn. ‘Het psychosociale ziekteverzuim is niet verbeterd, integendeel. En de behandelingen door een fysiotherapeut zijn bijna verdubbeld. Dat is voor het overgrote deel te herleiden op de absurd hoge en nog steeds stijgende werkdruk in de zorg. Het is vijf voor twaalf. Er moet iets gebeuren!’

3 REACTIES

  1. In aanvulling op de vorige opmerking pleit ik ook voor meer bewustwording op zelfzorg. Bewustwording moet zowel bij de organisatie/leiding als de medewerkers plaatsvinden. Zonder zelfzorg zullen ook de beste zelfsturende teams geen laag ziekteverzuim kennen. Integendeel, door toegenomen commitment en verantwoordelijkheid bij succesvolle teams zullen de teamleden eerder en sneller over hun grenzen gaan als zij hun zelfzorg niet in acht nemen. Zelfzorg gaat over de connectie tussen lichaam en geest, en het vroegtijdig herkennen van de signalen. Door trainingen gericht op het vergroten van het lichaamsbewustzijn is zelfzorg eenvoudig bij te brengen. De leiding heeft de verantwoordelijkheid om de medewerkers hiervan bewust te maken.
    http://www.infiniteinspiration.nl

  2. Lees alle reacties
  3. Ik ben het met bovenstaande eens, toch lijkt het mij ook van belang om het bewustzijn van de zorg om eigen gezondheid goed onder de aandacht te brengen bij het zorg personeel. Preventie is tegenwoordig een veel gebruikte term, net als zelfsturende teams. Zorg leveren is topsport en zal ook de aandacht moeten hebben bij teams. Basis factoren die daarvoor nodig zijn: een goede conditie, mentale veerkracht en genoeg energie om te kunnen werken. Helaas zijn door transities deze factoren op de achtergrond geraakt. Ik pleit voor goed preventiebeleid en dan niet beleid wat een dik pak papier is, maar beleid op 1 pagina met een directe actie die impact heeft op de zorgverlener en zijn of haar team! Met een minimale investering kan veel bereikt worden.

  4. Helaas zijn de logge zorgorganisaties met grootheidswaanzin nu ook juist de organisaties waar de cliënt niet leidend en centraal meer staan. Waar is de kennis en kunde op de werkvloer? De meeste medewerkers zijn door bezuinigings ronde na ronde wegbezuinigd. Hoezo zelfsturende zorgteams als de kennis en kunde niet meer aanwezig is. Marktwerking , de IGZ en stoppen met financieren van deze organisaties met extreem hoge overhead zorgen er voor dat de cliënt weer leidend en centraal komt te staan in deze zorgorganisaties! Helaas moeten wij even door de zure appel heen bijten…..

Geef uw reactie

Om te kunnen reageren moet u ingelogd zijn. Heeft u nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.