HpA kampt met problemen, directeur stapt op

Directeur Paul Rijksen gaat de Huisartsenposten Amsterdam (HpA) verlaten. De HpA kampt al een lange tijd met problemen. Zo is er door het nijpend tekort aan zorgpersoneel ’s nachts in de zomer nog maar één huisartsenpost beschikbaar. Tevens blijken medewerkers gefraudeerd te hebben met medicijnen.

Artikel bewaren

U heeft een account nodig om artikelen in uw profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
problemen

De Huisartsenpost Amsterdam ziet zich voor stevige uitdagingen geplaatst – met name als het gaat om wachttijden, werkdruk, nieuwe manieren van werken en cultuur. Rijksen stelde plannen op om de problemen te verhelpen. De Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd doet al enige tijd onderzoek naar de voortgang van de verbeterplannen van Huisartsenpost Amsterdam en heeft aangegeven dat deze vooralsnog onvoldoende opleveren. Zo loopt de uitvoering ervan achter op schema en vraagt de uitvoering om andere persoonlijke kwaliteiten van de bestuurder.

De Raad van Toezicht zal op korte termijn een tijdelijke bestuurder aanstellen. Rijksen zal dan alle lopende zaken aan de tijdelijke bestuurder overdragen. ‘Wij danken Rijksen voor zijn bijdrage aan de Huisartsenpost Amsterdam in de afgelopen drie jaar en wensen hem veel succes in zijn verdere loopbaan’, aldus de raad.

Medicijnfraude

De Huisartsenpost Amsterdam neemt de problematiek serieus en werkt aan oplossingen op de korte en lange termijn, maar er ligt nog een stevige opgave die om extra aandacht vraagt. De huisartsenpost heeft eind vorig jaar een melding ontvangen van mogelijke medicijnfraude door medewerkers. Naar aanleiding hiervan heeft de bestuurder een diepgaand onderzoek ingesteld, ondersteund door een extern onderzoeksbureau.

Uit de onderzoeksresultaten blijkt dat in een aantal gevallen de regels rondom het voorschrijven en registeren van medicijnen voor en door medewerkers te zijn overtreden. Inmiddels zijn procedures en communicatie aangescherpt om herhaling te voorkomen.

Sluiting vanwege artsentekort

Door het grote tekort aan artsen kon de HpA het zomerrooster niet rond krijgen. Hierop werd besloten de huisartsenpost in Amsterdam West van 27 juli tot en met 26 augustus ‘s nachts te sluiten. De HpA noemt een aantal belangrijke zaken die hierbij een rol spelen. Zo is voor praktijkhouders de werkdruk zowel overdag als tijdens avond-, nacht- en weekenddiensten te hoog opgelopen. Waarnemers worden vaker op de dag ingezet, waardoor zij niet meer beschikbaar zijn tijdens de ANW-uren. Tevens gaan veel mensen tijdens de zomer op vakantie, wat voor nog meer problemen zorgt.

Een ander probleem van de HpA is de lange wachttijd. Zo moeten mensen veel te lang wachten wanneer zij de huisartsenpost bellen. Wachttijden van een halfuur zijn geen uitzondering, terwijl de geldende norm op twee minuten ligt.

 

1 REACTIE

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet u ingelogd zijn. Heeft u nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.