De Huisartsenpost Amsterdam ziet zich voor stevige uitdagingen geplaatst – met name als het gaat om wachttijden, werkdruk, nieuwe manieren van werken en cultuur. Rijksen stelde plannen op om de problemen te verhelpen. De Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd doet al enige tijd onderzoek naar de voortgang van de verbeterplannen van Huisartsenpost Amsterdam en heeft aangegeven dat deze vooralsnog onvoldoende opleveren. Zo loopt de uitvoering ervan achter op schema en vraagt de uitvoering om andere persoonlijke kwaliteiten van de bestuurder.
De Raad van Toezicht zal op korte termijn een tijdelijke bestuurder aanstellen. Rijksen zal dan alle lopende zaken aan de tijdelijke bestuurder overdragen. ‘Wij danken Rijksen voor zijn bijdrage aan de Huisartsenpost Amsterdam in de afgelopen drie jaar en wensen hem veel succes in zijn verdere loopbaan’, aldus de raad.
Medicijnfraude
De Huisartsenpost Amsterdam neemt de problematiek serieus en werkt aan oplossingen op de korte en lange termijn, maar er ligt nog een stevige opgave die om extra aandacht vraagt. De huisartsenpost heeft eind vorig jaar een melding ontvangen van mogelijke medicijnfraude door medewerkers. Naar aanleiding hiervan heeft de bestuurder een diepgaand onderzoek ingesteld, ondersteund door een extern onderzoeksbureau.
Uit de onderzoeksresultaten blijkt dat in een aantal gevallen de regels rondom het voorschrijven en registeren van medicijnen voor en door medewerkers te zijn overtreden. Inmiddels zijn procedures en communicatie aangescherpt om herhaling te voorkomen.
Sluiting vanwege artsentekort
Door het grote tekort aan artsen kon de HpA het zomerrooster niet rond krijgen. Hierop werd besloten de huisartsenpost in Amsterdam West van 27 juli tot en met 26 augustus ‘s nachts te sluiten. De HpA noemt een aantal belangrijke zaken die hierbij een rol spelen. Zo is voor praktijkhouders de werkdruk zowel overdag als tijdens avond-, nacht- en weekenddiensten te hoog opgelopen. Waarnemers worden vaker op de dag ingezet, waardoor zij niet meer beschikbaar zijn tijdens de ANW-uren. Tevens gaan veel mensen tijdens de zomer op vakantie, wat voor nog meer problemen zorgt.
Een ander probleem van de HpA is de lange wachttijd. Zo moeten mensen veel te lang wachten wanneer zij de huisartsenpost bellen. Wachttijden van een halfuur zijn geen uitzondering, terwijl de geldende norm op twee minuten ligt.
Zolang ANW- diensten worden toegewezen aan alleen praktijkhouders en arts- zzp’ers en hidha’s het minimale aantal van 50 uren/ jaar hoeven te participeren voor herregistratie zal het tekort alleen maar toenemen. Blinde vlek van LHV.