Constamed is een app waarmee patiënten een vraag kunnen stellen aan een huisarts. De app won in 2014 de Health app award. Volgens de jury laat deze app zien dat ‘apps een rol kunnen spelen in de communicatie tussen patiënten en zorgverleners’.
Twee gesprekken
‘Met de Health app award op zak merkten we dat we wel iets meer credibility kregen bij de doelgroep huisartsen’, vertelt Schoones in het interview op Smarthealth. Hij merkte dat binnen de huisartzenzorg eigenlijk twee gesprekken plaatsvonden wanneer zij met huisartsen spraken. ‘Het eerste gesprek ging meer over waarom een huisarts überhaupt e-health zou gaan inzetten, los van het platform. Op het moment dat een huisarts bereid was om na te denken over een innovatieve wijze om patiënten te helpen, konden we pas praten over de toegevoegde waarde van Constamed als dienst. Dat hebben we afgelopen jaar echt gemerkt: huisartsen hebben nog een bevestiging nodig om te gaan werken met e-health.’
Efficiëntieslag
De app kwam tot stand omdat Schoones en zijn compagnon zorgverleners, en met name huisartsen, constant hoorde vragen om een efficiëntieslag. ‘De patiënt wil graag – of eist zelfs – dat er ruimte komt om de zorgverlener op een andere wijze te benaderen dan via de traditionele paden. De huisartsen die we destijds spraken waren vooral geïnteresseerd in hoe zij een percentage van de patiënten in de spreekkamer ook op een andere manier zouden kunnen helpen. In iedere huisartsenpraktijk is er een percentage patiënten met type vragen die ook op een andere, meer efficiënte manier gesteld kunnen worden. We hebben die twee werelden, en die twee vragen uit de markt, samengevoegd in één oplossing.’
Digitaal werken
Sinds de winst van de award is Constamed verder ontwikkeld en uitgebouwd. Naast huisartsen kunnen nu ook andere zorgdisciplines gebruik maken van het platform. ‘Je kunt het zien als een raamwerk waarin Constamed wordt opgedeeld in een aantal features, die voor groepen zorgprofessionals of zorginstellingen interessant zijn en als whitelabel kunnen worden verkocht. Zo hebben we afgelopen jaar gesprekken gehad met fysiotherapeuten, diëtisten, mantelzorgers en tweedelijns zorg, de ziekenhuizen. Ook video-consults zijn eind vorig jaar aan Constamed toegevoegd, zowel voor overleg tussen patiënt en zorgverlener als voor intercollegiaal overleg.’ Schoones merkt wel dat bepaalde zorgverleners meer gewend zijn aan digitaal werken dan anderen. ‘Fysiotherapeuten zijn voorbeeld een ondernemende groep, die al veel doen met digitale zorg. Maar we werken bijvoorbeeld ook met diëtisten, die iets behoudender zijn.’
Lees meer artikelen rond de Health app award 2015
EHBO-app krijgt crowdsourcing-element
‘Triage-app kan huisartsbezoek terugdringen’
‘Mobiele revolutie op komst’
Health app award 2015 gestart
Mooi artikel! Mijn inziens hebben niet alleen huisartsen (en andere zorgverleners) maar ook patiënten een bevestiging nodig om daadwerkelijk gebruik te maken van E-health toepassingen. Zorgverleners die E-health mogelijkheden aanbieden lopen niet alleen tegen terughoudenheid van andere zorgverleners aan, maar ook tegen het feit dat patient nog onbekend is met de toepassing in de zorg. Het lijkt me dan ook interessant om met elkaar na te denken over hoe we de drempels voor patiënten om daadwerkelijk gebruik te maken van E-health mogelijkheden (zoals video consulten) te verlagen.
Wanneer je tegen e-health bent is dat hetzelfde als wanneer je tegen vooruitgang bent. Natuurlijk houd je dat niet tegen, het is een kwestie van tijd. Kritisch de functionaliteit beoordelen is uiteraard altijd noodzakelijk. Maar probeer het te adapteren en leer ermee te werken.
En dat geldt heus niet alleen voor huisartsen!
Overigens mag e-health voorlopig (!) niet een verantwoordelijkheid van de mens overnemen, het is een hulpmiddel. Verantwoordelijk blijft de arts.