Internetvragenlijst goede klanttevredenheidsmeter

De meest effectieve manier om klanttevredenheid te meten is een combinatie van een schriftelijke vragenlijst en een vragenlijst via internet. Dit blijkt uit een onderzoek van NIVEL naar de bruikbaarheid van de Consumer Quality Index (CQ-index) als instrument om de kwaliteit van zorg uit het perspectief van de patiënt te meten.
Internetvragenlijst goede klanttevredenheidsmeter

Effectief data verzamelen

De NIVEL-onderzoekers hebben onder meer gekeken naar welke methode van dataverzameling het meest effectief is. Ze vergeleken hierbij mondelinge interviews, schriftelijke vragenlijsten en vragenlijsten via internet. De vraag hierbij was welke methode het beste past bij welke populatie. Volgens hen blijkt de combinatie van een schriftelijke vragenlijst en een vragenlijst op internet de meest effectieve methode. De gegevens zijn betrouwbaar en een vragenlijst via internet is een goedkope methode om veel gegevens te verzamelen. Als nadeel van de internetvragenlijst noemen de onderzoekers de lage respons onder voornamelijk ouderen.

Keuze-informatie op internet

Daarnaast is er onderzoek gedaan naar de bruikbaarheid van keuze-informatie op het internet. Hiervoor vergeleken de onderzoekers de website van de Consumentenbond en van KiesBeter.nl. Op beide sites wordt informatie vergeleken. Opmerkelijk noemen de onderzoekers dat de consument steeds meer behoefte heeft aan informatie, maar dat het ook snel te veel wordt. Ze geven ook aan ‘dat makers van dit soort websites de informatie zo zouden moeten inrichten dat consumenten snel betekenis kunnen geven aan de informatie, dat het gebruik van de informatie gefaciliteerd wordt en dat het doel van de informatie snel zichtbaar is’. (Zorgvisie – Jolande den Hollander)

Lees ook:

Diakonessenhuis meet patiëntentevredenheid met zuil

VGN: “Cliënten zijn tevreden”

Cliënt verzorgingshuis tevreden over inspraak

Geef je reactie

Vul een reactie in!
Vul hier je naam in