Artikel bewaren

U heeft een account nodig om artikelen in uw profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties3

‘Ketenzorg vergroot kwaliteit en tevredenheid’

Carina van Aartsen is redacteur bij Zorgvisie, Skipr en Qruxx. Ze schrijft over alle sectoren van de zorg, maar vooral over de ouderenzorg en eerste lijn. Omdat daar nu de grootste uitdagingen liggen: voor de zorg zelf maar ook voor de samenleving. Als aandachtsgebieden heeft zij de thema´s: governance, zorgverzekeraars en financiën.
Een samenwerkingsverband van veertig huisartsen in West Brabant zegt na vijf jaar regionale samenwerking aan te kunnen tonen dat een organisatiestructuur met DBC financiering en meer samenhang tussen zorgverleners leidt tot een betere kwaliteit van zorg en tevreden patiënten.
‘Ketenzorg vergroot kwaliteit en tevredenheid’

Gezondheidswinst

Bij diabetespatiënten, die nu vijf jaar lang in de keten worden behandeld, is duidelijk gezondheidswinst geboekt. Het aantal goed ingestelde diabeten is met meer dan de helft toegenomen. Deze winst is vooral behaald doordat meer patiënten een normaal cholesterolgehalte en een normale bloeddruk hebben en doordat er meer patiënten zijn die hun suikerwaarde en gewicht beter onder controle hebben. Bij alle patiënten die in de ketens zijn behandeld, is een forse verbetering zichtbaar van de geleverde zorg. Deze zorg wordt geleverd volgens de zorgstandaarden en gefinancierd via ketendbc’s. Uit evaluatie blijkt dat diabetespatiënten zelf ook tevreden zijn over de ontvangen diabetesketenzorg.

Huisartsen in the lead

Het samenwerkingsverband richt zich op diabetes, COPD en hart- en vaatzorg. Deze is georganiseerd in zogeheten zorggroepen. Deelnemers zijn de huisartsen en verpleegkundigen van Het Huisartsenteam, Stichting Huisartsen Laboratorium, diëtisten en podotherapeuten uit de regio en specialisten van het Amphia Ziekenhuis in Breda en het Franciscus Ziekenhuis in Roosendaal. De huisartsen van een zorggroep hebben de leiding. Alle huisartspraktijken registreren op uniforme wijze wat de patiënt aan zorg van de diverse zorgverleners krijgt. Tussentijdse rapportages maken inzichtelijk hoe het staat met de geleverde zorg en waar deze eventueel moet worden bijgesteld. (Zorgvisie-Carina van Aartsen) Foto: Stockphoto

Lees meer:

Verzekeraars hebben geen vertrouwen in ketenzorg

Ketenzorgpolis moet zorggroepen beschermen

Achtergrond: ketens rijgen

3 REACTIES

  1. Lees alle reacties
  2. Hamvraag is toch wat het allemaal heeft gekost, wat het heeft gekost ten opzichte van de klassieke fee for service voor de laagste prijs methodiek en wat zijn de harde uitkomsten!
    Of de kwaliteit is verbeterd is nog maar de vraag. Die zal zich moeten uiten in minder ziekenhuisoopnames en op langere termijn verlenging van leven en verbetering van levenskwaliteit.
    De gezondheidswinst gelijk stellen aan verbetering van het aantal goed ingestelde diabeten is nogal kort door de bocht.
    Wat deze publicatie weergeeft zijn resultaten van procesindicatoren en geen harde uitkomsten.
    Voor de verzekeraars is de hamvraag: “zijn de kosten ook gedaald?”.
    Lessen uit de USA en dan met name Kaiser Permanente zijn toch dat bij goede uitvoering de kwaliteit van de zorg omhoog kan gaan, maar dat de kosten van ketenzorg/geïntegreerde zorg altijd hoger zijn.

Geef uw reactie

Om te kunnen reageren moet u ingelogd zijn. Heeft u nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.