Artikel bewaren

U heeft een account nodig om artikelen in uw profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties1

Kina Koster: ‘Een op de drie verpleeghuisbewoners kan terug naar huis’

Sterre ten Houte de Lange
Sterre ten Houte de Lange
Redacteur bij Skipr, Zorgvisie en Qruxx. Speciale aandachtsgebieden: jeugdzorg, ggz, gehandicaptenzorg, ouderenzorg, personeelsbeleid en zorgtechnologie.
Dementie kan een enorme uitdaging worden, zowel voor de patiënt als voor de mantelzorger. Maar dat betekent nog niet dat patiënten daarom voor altijd naar het verpleeghuis moeten verhuizen, volgens Kina Koster, bestuurder van Cicero Zorggroep. Met hun nieuwe strategie, “ouderenzorg 8.0”, kan ruim 30 procent van de cliënten na enkele weken weer terug naar huis en daar nog jaren gelukkig en gezond wonen.
Kina Koster
Kina Koster, voorzitter van de raad van bestuur van Cicero Zorggroep
Premium

Het was begin 2020 dat Kina Koster, voorzitter van de raad van bestuur van ouderenzorgorganisatie Cicero Zorggroep, tijdens een spreekwoordelijke zeepkist-bijeenkomst aan haar personeelsleden vroeg: hebben jullie cliënten die met een beetje hulp thuis zouden kunnen wonen? ‘Ik was ervan overtuigd dat iedereen die bij ons woont, onze zorg nodig heeft’, vertelt Koster. ‘Ik was dan ook stomverbaasd toen ongeveer álle handen omhoog gingen. Een verzorgende zei: “Maar liever niet. Deze mevrouw is mijn favoriete vrijwilliger. Ik wil haar niet kwijt!”’

Ouderenzorg 8.0

Dat gaf voor Koster de doorslag om een nieuwe vorm van ouderenzorg aan te bieden in haar regio, Zuid-Limburg. ‘Ouderenzorg 8.0, want we hebben al zoveel 2.0 en 3.0 gehad’, grapt Koster, die al 25 jaar in de zorg werkt.

Opknappen

Het idee is dat ouderen, met name mensen met dementie, een paar weken of maanden onder Cicero’s hoede komen, waarna ze weer naar huis kunnen. Koster legt uit: ‘Wij maken de dementie niet beter, maar aan de omstandigheden van de cliënt en mantelzorger valt wel veel te verbeteren. Wij zien het nu al keer op keer gebeuren. Vaak knappen cliënten enorm op na zo’n zes weken gezonde voeding, voldoende vochtinname, de juiste medicatie, dagbesteding en een veilige omgeving.’

Mantelzorger

Niet alleen de cliënt krijgt intensieve zorg, ook de mantelzorger krijgt een ‘opleiding’. ‘Vaak komen cliënten bij ons wonen omdat hun mantelzorger de zorg niet meer aan kan. Als de mantelzorger meer weet over de ziekte en de specifieke behoefte van de cliënt, wordt de zorg dragelijker en kunnen cliënt en mantelzorger het veel langer samen af.’

Langer thuis wonen hoeft niet te betekenen dat de zorg zwaarder wordt voor de mantelzorger, stelt Koster. ‘Er zijn allerlei faciliteiten die kunnen helpen. Dagbesteding bijvoorbeeld. De cliënt wordt ’s ochtends opgehaald, komt eind van de middag moe en voldaan weer terug. Daarna kunnen ze samen eten, een spelletje spelen of muziek luisteren en dan gaat de cliënt naar bed. Tijdens de dagbesteding heeft de mantelzorger de handen vrij en de patiënt heeft een dagstructuur, zinvolle daginvulling en een betere nachtrust.’

30 procent

Cicero onderzocht de laatste honderd opnames en constateerde dat de helft van de cliënten na een tijd weer terug naar huis zou kunnen. Al moet de situatie van de mantelzorger zich daar ook voor lenen. Koster schat in dat 30 procent van de cliënten na enige ondersteuning weer thuis kan wonen.

Expertisecentrum

Cicero ziet het als haar maatschappelijke taak om deze vorm van ondersteuning te bieden. Koster: ‘Elk zorgcentrum is in feite een expertisecentrum voor omgaan met dementie en ouderenzorg in het algemeen. De kennis van onze fysiotherapeuten, gedragsconsulenten, artsen en verzorgenden is bij elkaar opgeteld meer dan duizend jaar aan kennis en ervaring. Die expertise moet ook ten goede komen aan cliënten en naasten buiten de instelling.’

Financiering

Hoe deze aanpak gefinancierd wordt, dat is nog een ander verhaal. Thuiswonende ouderen vallen deels onder de Wmo, deels onder de Zorgverzekeringswet, en soms deels onder de Wet langdurige zorg. Gefinancierd door respectievelijk de gemeente, zorgverzekeraar en zorgkantoren.

Innovatie kost geld

Vooralsnog zijn er dus nog geen structurele afspraken over de financiering van “ouderenzorg 8.0”. Na enkele verzuchtingen over de belemmerende schotten in het zorgsysteem zegt Koster monter: ‘Als ik alles geregeld had moeten hebben voor we van start gingen, waren we nooit van de kant geraakt. We maken van elke cliënt een businesscase: wie heeft hoeveel betaald? Hoeveel heeft het opgeleverd? En hoe kunnen we het in het vervolg beter regelen? Nu hebben we 13 cliënten geholpen en dus dertien casestudies. Eén casus heeft ons heel veel gekost, maar dat hoort erbij als je innoveert. You win some, you lose some.

1 REACTIE

Geef uw reactie

Om te kunnen reageren moet u ingelogd zijn. Heeft u nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.