Gastvrijheid voor ouderen
Wat gastvrijheid is voor ouderen zal je waarschijnlijk niet heel erg verbazen. Edgar Keehnen, specialist in ouderenmarketing, onderzocht hoe ouderen gastvrijheid beleven. Uit zijn onderzoek bleek dat voor ouderen ‘persoonlijke aandacht’ de belangrijkste factor is.
Associaties
Om achter dieperliggende emoties en ideeën te komen deed Keehnen associatief onderzoek. Associaties zijn vaak niet bewust, maar zeggen wel veel over gedrag of perceptie. Vraag jezelf bijvoorbeeld eens af met welk dier jij gastvrijheid associeert. Heb je een dier in gedachten? Probeer nu eens uit te leggen waarom je aan dat dier denkt.
Dacht je net toevallig aan een hond? Gefeliciteerd, je denkt aan hetzelfde dier als de meeste ouderen. Waarom? Omdat een hond volgens ouderen trouw is. Naast dieren vroeg Keehnen naar seizoenen en kleuren. Het antwoord: herfst en rood. Maar wat hebben een hond, de herfst en de kleur rood met elkaar gemeen? Ouderen associëren ze met warmte en vertrouwd. Een gevoel dat je krijgt wanneer je je thuis voelt en gezien wordt.
Vertrouwd, schoon en persoonlijk
Ook onderzocht Keehnen wanneer ouderen zich ergens thuis voelen. Het antwoord daarop: ‘als de plek of ruimte schoon en fris is en vertrouwd aanvoelt qua sfeer en mensen’. Op de vraag wat ouderen verstaan onder persoonlijke aandacht, geven ze voorbeelden zoals een glimlach, praatje, oogcontact, iemand bij naam noemen en de simpele vraag ‘hoe is het met u vandaag’.
Werk je in de zorg, dan herken je deze inzichten vast. Maar hoe zit het met je facilitaire partners? Is daar ook ruimte voor persoonlijk contact? Kijken schoonmakers verder dan een schone ruimte? Want ook schoonmaak draagt bij aan hoe bewoners zich voelen. En dat gaat verder dan stofwissen alleen.
In de praktijk: Naomi, EW voorvrouw bij Zinzia Zorggroep “Wij nemen de tijd voor een praatje” “Bijzonder aan schoonmaken in de zorg is dat we de bewoner of cliënt blij maken met een heerlijke schone kamer. Maar we gaan verder dan schoonmaken. Persoonlijk contact staat bij ons centraal. Wij maken tijd voor een praatje, luisteren en zorgen ervoor dat ze zich op hun gemak voelen bij ons. Wij komen immers in hun kamer waar ze wonen en leven. Met oprechte aandacht voor de oudere zie je dat je het verschil maakt.” |
Slim ingericht, met aandacht als uitgangspunt
Net als zorg is schoonmaak mensenwerk. Als zorg- en serviceteams goed samenwerken, ontstaat er ruimte voor persoonlijke aandacht. Voor signalen die je alleen opvangt als je echt kijkt en luistert. Daarom kiezen steeds meer zorginstellingen voor een andere inrichting van facilitaire diensten. Minder werkdruk in de zorg, meer zichtbare rollen voor service en schoonmaak. Denk aan gastvrije ontvangst, hulp bij vragen of ondersteuning bij dagelijkse handelingen zoals ondersteuning bij maaltijden. Dat vraagt wel om een partner die meedenkt, traint en begeleidt.
In de praktijk: Sophie de Baaij, manager Services Zinzia Zorggroep “Gastvrijheid is één van onze pijlers, EW heeft hier veel expertise in. De zorg kampt met personeelstekorten. Onze afdeling Services neemt daarom bepaalde taken over van de zorg. Door samen met EW een oplossing te vinden, kunnen zij op hun beurt de medewerkers Services ontlasten. Een gastvrouw of -heer kan bijvoorbeeld bepaalde taken van horecamedewerkers overnemen, bezoekers wegwijs maken of cliënten uitleg geven over de wasservice. Zo zorgen we samen voor een gastvrije beleving én ondersteuning van ons team.” |
Hoe gastvrij is jouw organisatie?
Iedereen werkt aan een plek waar bewoners zich prettig en veilig voelen. Hoe je schoonmaak en services organiseert, draagt daar direct aan bij. Is er bij jullie ruimte voor menselijk contact? Voor samenwerking met de zorg? Misschien is het tijd om daar opnieuw naar te kijken. Niet omdat het nu fout gaat, maar omdat het altijd nóg persoonlijker kan.
Wil jij de gastvrijheid in jouw organisatie versterken?
Neem contact op. Wij denken graag met je mee.