Van de ondervraagden wil tachtig procent zelf een ziekenhuis kiezen. Als informatiebron gebruiken ze daarbij nog het meest de huisarts, gevolgd door vrienden en kennissen. Websites van ziekenhuizen worden ook steeds belangrijker. Zorgverzekeraars, die steeds meer zeggenschap willen over waar hun verzekerden zich laat behandelen, spelen nu nog een zeer kleine rol als het gaat informatievoorziening over ziekenhuizen. Daarnaast wil de helft van de Nederlanders duidelijke communicatie over de behandeling. Ze willen graag openheid over wat ze te wachten staat. Ook is er veel interesse voor de slagingskans van operaties en voor medische missers.
Betere kwaliteit zorg
De kwaliteit van een ziekenhuis is van doorslaggevend belang bij de keuze. Bijna tachtig procent is bereid langer te wachten als de kwaliteit van bijvoorbeeld een knieoperatie in het ene ziekenhuis hoger ligt dan in een ander ziekenhuis. Meer dan vijftig procent is bereid om maximaal vijftig kilometer te reizen als in een ander ziekenhuis kwalitatief betere zorg wordt geboden. Een hoge kwaliteit houdt voor de ondervraagden specialistische deskundigheid in. Meer dan de helft vindt een gespecialiseerd ziekenhuis altijd beter dan een algemeen ziekenhuis. En bijna negentig procent geeft aan dat specialistische deskundigheid een belangrijke eis is waaraan een ziekenhuis moet voldoen. (Zorgvisie – Annelies Vermeulen)
Lees ook:
Ziekenhuis drukker met administratie dan thuiszorg
Slechte score klantvriendelijkheid ziekenhuizen
IJsselmeerziekenhuis Lelystad scoort slecht