Kwaliteit en transparantie belangrijk bij ziekenhuizen

Zelf een ziekenhuis kiezen is voor veel Nederlanders belangrijk. Daarbij vinden ze informatie over de behandeling en de slagingskans erg belangrijk. Toch ontbeert het hier bij veel ziekenhuizen nog aan. Dit blijkt uit onderzoek van Independer en pr-adviesbureau Porter Novelli.

Van de ondervraagden wil tachtig procent zelf een ziekenhuis kiezen. Als informatiebron gebruiken ze daarbij nog het meest de huisarts, gevolgd door vrienden en kennissen. Websites van ziekenhuizen worden ook steeds belangrijker. Zorgverzekeraars, die steeds meer zeggenschap willen over waar hun verzekerden zich laat behandelen, spelen nu nog een zeer kleine rol als het gaat informatievoorziening over ziekenhuizen. Daarnaast wil de helft van de Nederlanders duidelijke communicatie over de behandeling. Ze willen graag openheid over wat ze te wachten staat. Ook is er veel interesse voor de slagingskans van operaties en voor medische missers.

Betere kwaliteit zorg

De kwaliteit van een ziekenhuis is van doorslaggevend belang bij de keuze. Bijna tachtig procent is bereid langer te wachten als de kwaliteit van bijvoorbeeld een knieoperatie in het ene ziekenhuis hoger ligt dan in een ander ziekenhuis. Meer dan vijftig procent is bereid om maximaal vijftig kilometer te reizen als in een ander ziekenhuis kwalitatief betere zorg wordt geboden. Een hoge kwaliteit houdt voor de ondervraagden specialistische deskundigheid in. Meer dan de helft vindt een gespecialiseerd ziekenhuis altijd beter dan een algemeen ziekenhuis. En bijna negentig procent geeft aan dat specialistische deskundigheid een belangrijke eis is waaraan een ziekenhuis moet voldoen. (Zorgvisie – Annelies Vermeulen)

Lees ook:

Ziekenhuis drukker met administratie dan thuiszorg

Slechte score klantvriendelijkheid ziekenhuizen

IJsselmeerziekenhuis Lelystad scoort slecht

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.