Artikel bewaren

U heeft een account nodig om artikelen in uw profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties0

Kwaliteit hartfalenpoli’s onder de loep

MAARSSEN - Bijna elk ziekenhuis heeft een speciale hartfalenpoli en bijna allemaal beogen zij een optimale behandeling van patiënten met chronisch hartfalen. Daar houdt de overeenkomst op.

Er blijkt een enorm verschil te zijn in patiëntengroepen, transmurale samenwerking en de mate van zelfstandigheid van de hartfalenverpleegkundige. Dit schrijven medewerkers van de Inspectie Gezondheidszorg in een artikel in Medisch Contact. Zij pleiten voor meer duidelijkheid, meer druk op de invoering van best practices en het verdwijnen van ongewenste situaties. Voorbeelden van dit laatste zijn de cardioloog die een patiënt niet verwijst naar de hartfalenpoli omdat hij bang is de patiënt kwijt te raken en het volledig ontbreken van contact met de eerste lijn.

Prestatie-indicatoren

De Nederlandse Vereniging Voor Cardiologie wil niet inhoudelijk op het artikel ingaan. Wel laat zij weten bezig te zijn met de ontwikkeling van prestatie-indicatoren, onder meer voor de hartfalenpoli’s. Want, zo zegt ze: “de NVVC staat voor kwaliteit en veiligheid”.

Onderzoek

Voor de Nederlandse Hartstichting zijn de verschillen in kwaliteit geen nieuws. Woordvoerster Ank van Drenth: “De Nederlandse Hartstichting constateerde al een paar jaar geleden dat de zorg voor patiënten op hartfalenpoli’s beter kon. Daarom is toen het ‘COACH-onderzoek’ gestart in samenwerking met het UMC Groningen.” In het onderzoek worden drie groepen patiënten met elkaar vergeleken: een groep met reguliere zorg, een groep die intensievere zorg ontvangt door de nurse practitioner en een groep die intensieve zorg ontvangt. De resultaten van het onderzoek worden halverwege dit jaar verwacht. Ank van Drenth: “Dit onderzoek heeft alles te maken met de tijdgeest, waarin transmurale zorg en multidisciplinaire teams steeds belangrijker worden”.

Ongelofelijk

Ook de Stichting Hoofd Hart en Vaten is in actie gekomen. De SHHV vindt de verschillen in kwaliteit ‘ongelofelijk’ en toont zich enthousiast over het plan van de Inspectie om de organisatorische onduidelijkheid op te lossen. Zelf is de Stichting met haar zeven aangesloten patiëntenorganisaties gestart met het in kaart brengen van kwaliteitscriteria voor de hartfalenzorg. Op basis van de uitkomsten zal de SHHV patiënten adviseren waar zij terecht kunnen voor de beste zorg. (ZorgVisie – Carina van Aartsen)

Lees ook:

St Radboud krijgt ruim zeventig klachten

IGZ keurt behandelingen Radboud goed

CVZ adviseert derde hartcentrum in Groningen

Vergunning harttransplantaties UMCG

Geef uw reactie

Om te kunnen reageren moet u ingelogd zijn. Heeft u nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.