‘We willen zijn waar onze patiënten zijn’, motiveert Marijke Bax, adviseur patiënten communicatie van MMC de keuze voor WhatsApp. ‘En we willen patiënten helpen op de manier die zij het prettigst vinden. Of dat nu per telefoon, Facebook, Twitter, e-mail of in ons fysieke ziekenhuis is. Whatsapp is daar met ruim 9,4 miljoen actieve gebruikers in Nederland een logische aanvulling op.’
Laagdrempelig
Patiënten en bezoekers kunnen ook via telefoon, e-mail, Twitter en Facebook in contact komen met MMC. ‘We zetten sterk in op de dialoog met het publiek om betrokkenheid te creëren en extra zichtbaar te zijn. Het aanbieden van de service WhatsApp past in het beleid om op een laagdrempelige manier in contact te komen met patiënten en bezoekers.’
Medische gegevens
WhatsApp is een applicatie voor smartphones waarmee mensen op een snelle manier gratis berichten kunnen versturen en ontvangen. Het is niet de bedoeling om via WhatsApp medisch inhoudelijke vragen te stellen. Het is namelijk wettelijk niet toegestaan om medisch inhoudelijke gegevens van patiënten via deze applicatie uit te wisselen. ‘Wij adviseren patiënten dan ook om vragen over hun persoonlijke gezondheidstoestand of diagnose te stellen aan de (huis)arts tijdens een persoonlijk gesprek, of te bellen met de polikliniek waar de patiënt onder behandeling is’, vertelt Bax. (ANP)

Apps
Zorgverleners en patiënten maken steeds vaker gebruik van medische apps op hun smartphone of tablet. Apps maken zorgregistratie en zelfmanagement eenvoudiger
Geachte lezer,
Geen enkel systeem is volmaakt.
Hackers zullen het altijd blijven proberen.
De zwakste plekken van een huis zijn de ramen en de deuren.
Veel succes!
http://www.stgeerstelijnsklinieken.nl