Artikel bewaren

U heeft een account nodig om artikelen in uw profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties0

Meekijkconsulten leiden tot hogere patiënttevredenheid en meer efficiënte samenwerking

Specialisten van het Rode Kruis Ziekenhuis in Beverwijk en huisartsen in Midden-Kennemerland hebben in enkele jaren een efficiënte vorm van samenwerking ontwikkeld. Tijdens ‘Meekijkconsulten’ heeft de huisarts gelegenheid om de expertise van een medisch specialist in te schakelen wanneer er vragen zijn over een klacht of aandoening en/of twijfel is over de noodzaak tot doorverwijzen.
Digitaal consult
Foto: fizkes/Stock.adobe.com

Praktijkmanager Denise Boon en huisarts Renate Beunder hebben via de Huisartsenvereniging Midden-Kennemerland het project Meekijkconsulten geïnitieerd. ‘We hebben contact gezocht met het Rode Kruis Ziekenhuis en het idee voorgelegd om medisch specialisten al tijdens het huisartsconsult mee te laten kijken: het zogenoemde Meekijkconsult. We wilden hiermee onze onderlinge samenwerking en deskundigheid versterken en onnodige verwijzingen voorkomen.’

Tijdens de pilot met zes huisartspraktijken bezochten medisch specialisten de huisartspraktijken fysiek. ‘Na de pilot schaalden we met steun van Zilveren Kruis het Meekijkconsult op naar alle huisartsenpraktijken in de regio. Het was onmogelijk om de medisch specialist fysiek naar alle huisartspraktijken te sturen en van daaruit is gezocht naar andere mogelijkheden. Zorgdomein bood een oplossing: digitale afstemming tussen de huisarts, de vraag, en de medisch specialist, het antwoord.’

 Proces geautomatiseerd

Dave Zwart huisarts
Dave Zwart

‘Elke huisarts ziet wel eens een patiënt met klachten die niet direct alarmerend zijn, maar wel vragen oproepen. Normaal gesproken zou ik de patiënt dan doorverwijzen naar een medisch specialist. Dat is nu niet meer nodig’, vertelt huisarts Dave Zwart. Hij heeft een praktijk in Heemskerk en werd via de huisartsenvereniging Midden-Kennemerland gevraagd deel te nemen aan het project.

Wanneer Zwart een patiënt op zijn spreekuur krijgt, waarbij hij twijfelt over doorverwijzing, kan hij eenvoudig met de medisch specialist overleggen. ‘In ons huidige patiëntportaal maak ik een rapport van het consult. Vanuit een tegel in mijn informatiesysteem, is er een link naar ZorgDomein. Daar kan ik aangeven dat ik gebruik wil maken van het Meekijkconsult, waarna het rapport met de medisch specialist in de tweedelijn wordt gedeeld.’

Volgens Zwart is het een voordeel dat het proces is geautomatiseerd. ‘Anders werkt het niet, extra handelingen zijn gedoemd te mislukken.’ Nadat Zwart de tegel Meekijkconsulten heeft aangeklikt, krijgt een medisch specialist in het Rode Kruis Ziekenhuis een seintje om het patiëntrapport te bekijken.

Korte lijnen

Ron Rietbroek
Ron Rietbroek

Internist Ron Rietbroek ontvangt zo’n rapport. ‘We zien dat huisartsen om twee redenen rapporten met ons delen. Wanneer de huisarts twijfelt over de noodzaak tot doorverwijzen of twijfelt over de aandoening zelf.’

Wanneer een huisarts gebruik wil maken van het Meekijkconsult, bekijkt de medisch specialist het rapport en brengt een advies uit. ‘Voorheen hadden we telefonisch overleg met huisartsen, maar daarvan was de documentatie niet altijd optimaal. Nu werken we vanuit een geautomatiseerd systeem, waarin we advies formuleren én vastleggen. Doorgaans proberen we zo snel mogelijk een antwoord te formuleren. We zien dat de huisartsen ons steeds beter weten te vinden via het Meekijkconsult.’

Rietbroek geeft een voorbeeld; ‘Ik ontving vandaag een rapport over een patiënt met lichte bloedarmoede. Niet ernstig, maar er was ook geen verklaring voor te vinden. Ik geef dan aan welke stappen ik belangrijk acht en koppel dit via ZorgDomein terug aan de huisarts. Als het nodig is, dan kunnen we daarna altijd bellen over het advies. Over het algemeen zijn de lijnen met de huisarts korter door het Meekijkconsult.’

Er is een tarief beschikbaar voor zowel huisartsen als medisch specialisten. Wanneer het rapport is afgehandeld, maakt het Rode Kruis Ziekenhuis een deelfactuur aan en declareert deze bij de huisarts. De huisarts declareert het totaalbedrag vervolgens bij de zorgverzekeraar.

Opbrengsten

Zwart ziet voordelen in het Meekijkconsult: ‘Binnen de huisartspraktijk hebben Meekijkconsulten een lerend effect, je wisselt kennis uit met de medisch specialist. Tijd-technisch is het fijn om via het systeem snel te kunnen schakelen. Het is een faciliteit binnen het bestaande werkproces en het scheelt doorverwijzingen. De patiënt profiteert daarvan: in plaats van op een wachtlijst te komen en je eigen risico aan te moeten spreken voor een consult bij het ziekenhuis, word je direct geholpen door je huisarts. Dat scheelt de patiënt tijd en geld. Er zijn eigenlijk alleen maar voordelen.’

Ook Rietbroek is positief. ‘We zien steeds vaker de meerwaarde van het Meekijkconsult. Je ondersteunt elkaar en voorkomt een “onnodige” verwijzing. Daarmee ontlasten we de zorg en besparen we kosten. Het mes snijdt aan twee kanten.’

Uit de evaluatie van de Huisartsenvereniging Midden-Kennemerland blijken deze opbrengsten eveneens: ‘Hogere patiënttevredenheid, voorkomen van onnodig doorverwijzen, deskundigheidsbevordering en meer efficiënte samenwerking tussen huisarts en medisch specialist. Het mooiste is dat ook de patiënt wordt ontlast.’ Boon en Beunder zijn verheugd te merken dat hun initiatief in andere regio’s navolging vindt. Inmiddels zijn ook in Noord- en Zuid-Kennemerland initiatieven gestart met Meekijkconsulten. ‘En de diversiteit aan medisch specialisten die huisartsen kunnen inschakelen, wordt uitgebreid.’

Bekijk voor meer informatie de Factsheet Meekijkconsulten

Door: Tirza van Hengstum-Louwe

Geef uw reactie

Om te kunnen reageren moet u ingelogd zijn. Heeft u nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.