De ondervraagden die nu een zorginstelling volgen op social media, doen dat vooral om op de hoogte te blijven van nieuwe ontwikkelingen, omdat ze hopen relevante informatie over zorg te krijgen of omdat ze de instelling sympathiek vinden. 21 procent van alle respondenten zegt het niet nodig te vinden dat zorginstellingen op social media communiceren.
Betrokkenheid
Ook is gevraagd naar de reden om níet meer te volgen. Daarop antwoordt 46 procent te stoppen met volgen als ze geen rechtstreekse betrokkenheid meer hebben en 39 procent wanneer de content hen onvoldoende aanspreekt. 10 procent haakt af wanneer de zorginstelling negatief onder de aandacht komt of als ze zelf een negatieve ervaring met de zorginstelling krijgen.
Geloofwaardigheid
42 procent vindt content op social media even geloofwaardig als, of geloofwaardiger dan de informatie op een website van een zorginstelling. Hubertien Huurman, PR & social media-adviseur bij LVB Networks: ‘Slechts een krappe helft van Nederland vertrouwt berichtgeving op de website van een zorginstelling méér dan op social media. Door marktwerking in de zorg is het binden van patiënten veel belangrijker geworden. Vaak bezoeken patiënten een website slechts een enkele keer ,alleen voor praktische informatie. Andere kanalen zoals social media, bieden de mogelijkheid om als zorginstelling in contact te komen en te blijven met patiënten of om cliënten en hun omgeving te laten zien wat je meerwaarde is.’
Wat zien Nederlanders het liefst op de social media-kanalen van zorginstellingen?
Praktische tips en informatie (zoals nieuw faciliteiten en algemene zorginformatie | 55 % |
Verhalen en ervaringen van patiënten | 30 % |
Tips, ervaringen en nieuws over een ziekte of aandoening | 28 % |
Welke innovatieve ontwikkelingen (zoals neiuwe behandelmethoden) er spelen | 28 % |
Achtergrond informatie over artsen/medewerkers | 17 % |