Artikel bewaren

U heeft een account nodig om artikelen in uw profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties4

NPCF: Zorginkoop verzekeraars volstrekt ondoorzichtig

Zorgverzekeraars informeren hun verzekerden onvoldoende over waarom een zorgaanbieder al dan niet gecontracteerd wordt. Dat blijkt uit een grote meldactie van patiëntenorganisatie NPCF.
NPCF: Zorginkoop verzekeraars volstrekt ondoorzichtig

Het is voor 92 procent van de 3028 respondenten onduidelijk waar verzekeraars op letten bij het afsluiten van contracten. Dat terwijl 84 procent van de deelnemers wil weten waar een verzekeraar op let bij het afsluiten van contracten met zorgaanbieders.

Selectieve zorginkoop

Uit de meldactie blijkt bovendien dat verzekerden het over het algemeen goed vinden dat zorgverzekeraars selectief contracten met zorgaanbieders afsluiten. 61 procent van de deelnemers vindt het goed om een keuze te kunnen maken uit een aantal zorgaanbieders dat door de zorgverzekeraar is geselecteerd op kwaliteit. Als de keuzeruimte afneemt, daalt dit percentage tot minder dan de helft van de respondenten. De deelnemers aan de meldactie vinden het daarbij wel van belang dat ze geïnformeerd worden over de criteria die de zorgverzekeraar daarbij hanteert. NPCF-directeur Wilna Wind: “Mensen zien dus dat het voordelen heeft als zorgverzekeraars een voorselectie van zorgaanbieders maken op basis van kwaliteit. Maar ze willen wel weten waarom, en waar die keuze op is gebaseerd. Die informatie bereikt mensen nu nog onvoldoende.”

Betaalbaarheid

Nog niet de helft van de deelnemers vindt het acceptabel als de verzekeraar zorgaanbieders ook selecteert op betaalbaarheid. Als de keuzeruimte daarmee beperkt wordt, vindt nog maar 25 procent dat een goed idee.”Dus verzekerden staan er minder positief tegenover als verzekeraars het kostenaspect mee laten wegen bij het selecteren van zorgaanbieders”, zegt Wilna Wind. “Dat vind ik opvallend want mensen betalen de zorg toch echt zelf.” (Zorgvisie – Wouter van den Elsen / Twitter)

Lees meer:

Bekijk het hele onderzoek`

Poll: Verdeeldheid over selectieve zorginkoop zorgverzekeraars

NZa spoort verzekeraars aan tot selectieve zorginkoop

Agis-topvrouw wordt directeur zorginkoop Acmea

Zorgvisie magazine

Interesse in meer achtergronden? Word nu abonnee van Zorgvisie.

4 REACTIES

  1. Het is goed dat er criteria komen waaraan geleverde zorg getoetst kan worden.
    Als het gaat om verpleging, persoonlijke verzorging en begeleiding is het mogelijk om concrete doelen en te behalen resultaten te formuleren. Daarvoor bestaat er een verpleegkundige en begeleidingsdiagnostiek gebaseerd op de ICF.
    Echter nergens lees ik dt op basis van een eenduidige zorgdiagnostiek of begeleidingsdiagnostiek een zorgpaln opgesteld wordt. Dus kan er ook niet getoets worden of er resultaten behaald worden waarvoor een relevante prijs is afgesproken.
    Ik heb al heel wat jaren op kleine schaal ervaring opgedaan met deze diagnostiek. Maar zowel in ziekenhuizen als in de thuiszorg is geen manager die het snapt en verplicht om er mee te werken.
    Financiering vindt dus plaats op willekeurige doelen en resultaten die niet toetsbaar zijn.
    Omdat er niet vanuit een eenduidige classificatie zorg en begeleidingsdiagnostiek wordt gewerkt, kan er ook niet gericht onderzoek verricht worden en dus ook niet gericht gefinancierd.
    Ik daag iedere zorgverzekeraar uit om de uitdaging aan te gaan, zorgverleners te laten werken vanuit geclassificeerde diagnostiek en onderzoek dan of de financiering inzichtelijker wordt en stuurbaar

  2. Lees alle reacties
  3. Waarom blijft het mogelijk dat Apothekers zich wilt declareren en van ons ( gemeenschaps) geld de dure auto’s en villa’s met zwembaden bekostigen. Dit geld gaat al jaren niet naar de zorg, maar in de zakken van de merk jasjes en broekjes van de dames en vooral heren.
    Verzekeraars: stop met afspraken maken met deze graaiers. 60.000,00 bruto salaris is voldoende voor de altijd magere diensten van de apothekers. Stopt u niet, dan bemt en blijft u ook verantwoordelijk voor dit vreselijke en frauduleuze gedrag.

  4. De clienten kunnen deze documenten terugvinden op de websites van de zorgverzekeraars. Kijk maar eens naar de informatie voor de zorgaanbieders.
    N.B. neem hier wel een beetje tijd voor en een flink pak papier om deze uit te printen.
    Succes!!

Geef uw reactie

Om te kunnen reageren moet u ingelogd zijn. Heeft u nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.