Daardoor zal tevens de regeldruk afnemen, hoopt de NVZ.
Kwaliteitsindicatoren
Het aantal kwaliteitsindicatoren steeg in vijf jaar van 340 naar 3400. Met een zogenoemd kwaliteitsvenster wil de NVZ het zicht op kwaliteit bepalen. De tien belangrijkste thema’s die iets over kwaliteit zeggen, zijn er in opgenomen. In een oogopslag moeten patiënten ermee kunnen zien hoe het met de algemene kwaliteit van een ziekenhuis is gesteld.
Hoe het venster er in de praktijk uit ziet, is nog niet bekend. De NVZ houdt de spanning er nog even in: ‘dit voorjaar’ maakt zij het venster pas openbaar. Het venster heeft betrekking op het ziekenhuis als geheel. Het ligt in de bedoeling om later ook kwaliteitsinformatie per aandoening of specialisme te gaan geven.
Patiënt
Eén ding niet vergeten, waarschuwt NVZ-voorzitter Yvonne van Rooy: ‘Het meten van kwaliteit is nodig om steeds betere zorg te kunnen bieden, maar dit moet niet ten koste gaan van de aandacht voor de patiënt.’ Het kwaliteitsvenster is niet verplicht: Ziekenhuizen mogen zelf bepalen of ze het op hun site zetten.
Kwaliteit
De NVZ is niet de enige met een kwaliteitssysteem. Zorgkaart Nederland is het initiatief van patiëntenorganisatie NPCF. Eens begonnen als verzameling meningen en ervaringen van patiënten, groeit dit steeds verder uit tot een inhoudelijk kwaliteitssysteem. Zorgverzekeraars werken hier niet aan mee, zij gebruiken zelf vergaarde informatie voor hun eigen kwaliteitskaders die zij gebruiken bij de zorginkoop.