Artikel bewaren

U heeft een account nodig om artikelen in uw profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties2

NZa spoort verzekeraars aan tot selectieve zorginkoop

Zorgverzekeraars moeten stappen vooruit maken bij de zorginkoop, aldus de Nederlandse Zorgautoriteit (NZa). Volgens de autoriteit moeten verzekeraars goede, tijdige en bereikbare zorg voor hun verzekerden vinden door middel van selectieve inkoop.
NZa spoort verzekeraars aan tot selectieve zorginkoop

De NZa vindt selectieve zorginkoop positief, want de dreiging van selectief inkopen kan zorgaanbieders stimuleren om hun kwaliteit, tijdigheid en bereikbaarheid te verhogen. Selectief inkopen is dus volgens de autoriteit in het belang van de consument. Die ervaart een beperktere keuze uit zorgaanbieders echter nog vaak als negatief. De NZa roept consumenten- en patiëntenorganisaties dan ook op om de consument bewust te maken van de voordelen van selectief inkopen.

Alternatieven voor zorg

Naast meer selectieve zorginkoop verlangt de NZa ook een actievere rol van de verzekeraars als de continuïteit van zorg in gevaar komt. Als een ziekenhuis omvalt, moet de verzekeraar haar verzekerden een goed alternatief in de buurt kunnen bieden. Daarnaast moeten verzekeraars meer stappen zetten in het transparant maken van kwaliteit. Uit onderzoek naar de zorgplicht komt naar voren dat de verzekeraars steeds vaker kwaliteitsindicatoren gebruiken bij het maken van afspraken met aanbieders over de kwaliteit van zorg. De NZa vindt dit weliswaar een goede ontwikkeling, maar ziet graag dat de zorgverzekeraars nog een stap verder gaan. (Zorgvisie – Wouter van den Elsen)

Lees meer:

‘Selectieve contractering past binnen zorgstelsel’

Eerste zorgverzekering met selectieve contractering

Geen lucht voor innovatie bij zorginkoop 2009

RVZ en NPCF presenteren 8 best practices zorginkoop

Zorgvisie magazine

Interesse in meer achtergronden? Word nu abonnee van Zorgvisie.

2 REACTIES

  1. En hoe selecteert de zorgverzekeraar? Juist op kosten. Immers elke ziekenhuis kan doen alsof zij de beste zijn. Daarnaast vrees ik de onderhandelingsmacht van zorgverzekeraars indien zij echt selectief kunnen inkopen. Zullen zij die macht gebruiken om de kwaliteit te verbeteren of om de kosten te verlagen? Het eerste loont niet want kwaliteit is voorlopig niet te vergelijken met de huidige procesindicatoren. En ook al zou de zorgverzekeraar er toch voor kiezen om kwaliteit te verbeteren, dan komt dit nog de concurrentiepositie niet ten goede. Immers, verzekerden van andere verzekeraars profiteren gewoon mee. Onderhandelingsmacht gaat dus gebruikt worden om de prijs te verlagen, waarschijnlijk ten koste van kwaliteit. Dat is wellicht wat de NZa wil. De NZa-medewerkers willen dit echter niet voor zichzelf. Vraag maar of zij hebben gekozen voor ZEKUR, de zorgpolis op basis van selectieve zorginkoop. Wat is eigenlijk de Nederlandse vertaling van managed care backlash?

  2. Lees alle reacties
  3. De vraag is , wat wil de Client ? Als Zorgverzekeraars kun je van alles willen , maar doorslaggevend is de CLIENT !Vraagt de Zorgverzekeraar de mening van de Client ? Zelf verzekerd bij MENZIS , maar mij is nooit gevraagd wat mijn mening is over de zorg in mijn Regio. Iedereen praat over Client-vriendelijkheid ; het LEE -Model overgenomen van Euro Disney – het Pretpark- , maar een Ziekenhuis kun je niet vergelijken met een “Pret-Park” waar meer dan 70% redelijk gezond zich gaat vermaken.Ik kan moeilijk als Donald-Duck bij de Entree van het Ziekenhuis de bezoekers verwelkomen met Muziek ; Dans ; Vrolijkheid, als je weet dat bezoekers komen voor hun/haar terminale familielid , en hoe selecteer je dat ?

Geef uw reactie

Om te kunnen reageren moet u ingelogd zijn. Heeft u nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.