OM mag verzekeraars tippen over zorgfraudeurs

Sinds kort mogen opsporingsdiensten gegevens over zorgfraudeurs delen met verzekeraars, gemeenten en toezichthouders.
geld.onguur.fotolia.jpg
Foto: fotolia

Dat schrijft het FD.

Pgb’s

De gegevensuitwisseling moet het veel lastiger maken voor malafide ondernemers om bedrijven op te zetten waarmee ze geld krijgen voor zorg die ze alleen op papier verlenen. Vanwege privacyregels kon tot voor kort nauwelijks informatie worden gedeeld over malafide ‘zorgverleners’, die verdachte zijn of eerder zijn veroordeeld voor het sjoemelen met bijvoorbeeld pgb’s. Het Openbaar Ministerie mocht tot nu toe een zorgverzekeraar of een gemeente niet waarschuwen. Dit tot ongenoegen van alle partijen die zorgfraude bestrijden.

Gegevens delen

Het FD vond uit dat het Ministerie van Justitie sinds 1 juni toestaat dat gegevens toch worden gedeeld. De Inspectie Sociale Zaken en de Fiscale opsporingsdienst (Fiod), die de bulk van de fraude-onderzoeken doen, mogen sinds die datum informatie uit lopende strafrechtelijke onderzoeken naar zorgfraude uitwisselen. Zo kunnen de diensten bijvoorbeeld een zorgverzekeraar waarschuwen die dan de betalingen van de declaraties kan stopzetten.

Zorgfraude

Zorgverzekeraars spoorden vorig jaar 18,9 miljoen euro aan fraude op. Het aandeel pgb-fraude komt op 13,5 miljoen euro. In de wijkverpleging is voor 2 miljoen euro aantoonbaar gefraudeerd. Dat maakte ZN vorige week bekend. 

Dossier Fraude in de zorg
Zorgfraude is een structureel probleem dat de maatschappij jaarlijks veel geld kost. Het dossier bevat artikelen over frauduleuze praktijken, fraudebeheersing en foutieve declaraties.
Lees meer >>

DELEN
1
30
Carina van Aartsen
Carina van Aartsen
http://www.zorgvisie.nl
Carina van Aartsen is redacteur cure bij Zorgvisie. Als aandachtsgebied heeft zij de thema´s: kwaliteit en veiligheid, zorgverzekeraars en financiën.

1 REACTIE

  1. Ook eens gedacht aan: dat zorginkopers niet goed inkopen? Tekorten zijn bekend er wordt niets gedaan door zorgverzekeraars. Vlug een wijzende vinger. Laat wel duidelijk zijn: communicatie kan tussen partijen veel beter. Het gaat over de client van de zorgverzekeraar de zorgverzekeraar ontvangt de premie dus zij hebben afspraken met hun client om hun zorg te vergoeden. Er is geen goede voorlichting over de kleine letters in de polis en zelfs de klantenservice durft te zeggen dat client goed verzekert is……. met de polis 'op maat'. Hard werkende zorgverleners worden afgestraft door deze regelgeving van bescherming van zorgverzekeraars. De client is de dupe van dit inkoopbeleid. Wees vakkundig op inkoopgebied van zorg en communiceer en niet blokkeer! Zorgverzekerde zijn de dupe van deze praktijken, zorgverleners hebben de buik vol. Het is te gek dat hulpvragen geweigert moeten worden door dit idiote beleid. En hoop nooit slachtoffer hiervan te worden!

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.