Uit het onderzoek blijkt ook dat zorgverleners het patiëntportaal nog te weinig promoten.
Beperkt inzicht
Het verkennende onderzoek werd afgenomen bij 23 ziekenhuizen. Onderzocht werd onder meer de gebruikersaantallen en de manier waarop de ziekenhuizen het portaal onder de aandacht brengen.
Ziekenhuizen geven aan het belangrijk te vinden om inzicht te hebben in het portaalgebruik, onder meer voor strategie- en beleidsvorming. In de praktijk is er echter beperkt inzicht in de gebruikersstatistieken.
Aantallen gebruikers
Slechts 8 van de 23 deelnemende zorginstellingen konden bijvoorbeeld gegevens aanleveren over de aantallen gebruikers in de afgelopen kalendermaand. Dit lag tussen de 5 procent en 20 procent van alle patiënten die contact met het ziekenhuis hadden. Het gebruik door patiënten in de leeftijd van 60-79 jaar blijkt het hoogste, direct gevolgd door de categorie 40-59 jaar.
De meest geraadpleegde gegevens zijn onderzoeks- en testuitslagen, afspraakgegevens en correspondentiegegevens. Dit komt overeen met eerder onderzoek van de Patiëntenfederatie.
Om de bekendheid over het patiëntportaal te vergroten, geven de respondenten aan voornamelijk over het portaal te communiceren via de website, de wachtruimtes en de ontvangsthal. Vijf ziekenhuizen hebben hun patiënten een brief gestuurd en slechts twee hebben hen gemaild over het portaal.
‘Weinig betrokkenheid’
Daarbij valt op dat de communicatie over het patiëntportaal door zorgverleners achterblijft. Ook dit sluit aan op eerder onderzoek van de Patiëntenfederatie. In dit onderzoek gaf de helft van de patiënten aan dat de zorgverlener hen niet heeft aangemoedigd om het portaal te gebruiken. Twee derde ervoer op dit punt ‘weinig betrokkenheid’ van de arts. Op dit vlak valt nog winst te behalen, aldus de het onderzoek.