‘Patiëntervaringen inzetten voor zorgverbetering’

Patiëntervaringen worden nog te weinig gebruikt om de zorg te verbeteren. Dat concluderen deelnemers van het Zorgvisie Executive congres met Donald Berwick.

Anita Wydoodt van het Meander MC probeert het ziekenhuispersoneel te stimuleren om af en toe in de wachtzaal te zitten om te ervaren wat er precies speelt. Toch vindt ze dat patiënten nog te weinig wordt gevraagd wat zij vinden van de kwaliteit. Patiënten kunnen hier zelf ook wat aan doen, stelt Evert-Jan Rebergen van het UMC Utrecht. Hij weet dat zorgprofessionals heel blij zijn met de feedback die ze krijgen.

Video: JWDL Producties

1 REACTIE

  1. Het is mooi dat het besef steeds meer begint te groeien dat het inbrengen van patiëntervaringen een waardevolle bijdrage kan leveren aan het verbeteren van de kwaliteit van zorg. Het is alleen jammer dat er nog zo gezocht wordt naar de manier waarop dit het beste kan en wanneer het ingezet kan worden. Patiëntenorganisaties hebben al veel ervaring op dit gebied en zouden hierover geconsulteerd kunnen worden.
    De universiteit van Tilburg heeft hier recent ook onderzoek naar gedaan. Zie https://www.tilburguniversity.edu/nl/onderzoek/instituten-en-researchgroepen/tranzo/onderzoek/display/item-patientparticipation/

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.